Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Moraliskt fel?

2009-09-02 08:29 | Anmäl

Skål Åke och tack för "grattis". Emma jag förstår fullt ut hur du menar och jag håller med. Samtidigt kan jag förstå folk som tvekar då boken är självbiografisk. Och bygger på min sanning. Men det är en produkt som jag skapat och jag hoppas själva boken i sig inte kommer helt i skym undan.

Att debatt om moral och etik, och om mig som person - det är en sak. Men att man också tittar på alstret litterärt och ger ris och ros på texten, berättartekniken, innehållet också. så jag håller med dig fullt ut men förstår om folk vill tycka till i ämnet för det kan kanske vara svårare att skilja det två sakerna som i detta fall ligger väldigt nära.

Vi får ju inte heller glömma att min situation förmodligen är säljande. Även om det inte ska ha någon betydelse. Så har situationen i detta fall har en viss betydelse och hamnar närmare produkten. Som i sin tur kan skapa debatt.

Men att jag hittat "skrivandet" känns helt overkligt. Skulle inte i min vildaste fantasi tro för bara något år sedan att jag skulle finna så mycket i att skriva och att det dessutom kan öppna upp till ett helt annat liv. Otroligt - är rätta ordet och jag är oerhört tacksam för det idag.

2009-09-01 13:01 | Anmäl

Jag håller med Emma.

2009-09-01 11:25 | Anmäl

En bok är en bok.

Varför blir vi så känslosamma när det gäller böcker? En bok är en bok, en produkt. Så ser jag på saken. Jag har gett ut en egen bok, en produkt, likt en schampoflaska. Den finns där om någon vill köpa och läsa. De kan tycka till om produkten om de vill, eller låta bli.

Samma gäller David. Han får ge ut en produkt om han vill. Vi kan tycka till om den. Det låter nästan som om han ger ut en bok med skattebetalarnas pengar. Han ger ut en bok på samma villkor som alla andra.

Det är väl utmärkt om folk ger ut böcker. Alla röster behövs. Man kan läsa och försöka förstå. Eller låta bli att läsa. Det är väl i alla fall utmärkt att han ger ut en produkt den lagliga vägen istället för att fortsätta ägna sig åt brott. Eller? Vad gäller hans liv i övrigt, om han ska ta sitt straff osv tycker inte jag hör ihop med boken. En bok är en bok. David är David. Två olika saker.

2009-09-01 03:48 | Anmäl

Håller på dig här, David. Ingen är skyldig som inte laga dömts. Den som vill döma dig - och lustigt nog tysta dig - på förhand ska nog ta och rannsaka sig själv och fundera på den egna inre moralens aspekter.

Skål, grattis och lycka till, David! Hoppas "huvudpriset" svalnar.

2009-09-01 03:03 | Anmäl

Har inget emot om att det blir debatt - och anser att var och en får tycka som den vill i detta.

Men för att jag är efterlyst betyder ju inte att jag är dömd. Att jag har begått brott är ju solklart. Eftersom jag skriver om brott dock kamouflerade, så det inte ska bli några vidare efterföljder. Nu flyr jag inte från polisen utan flyr för att jag har ett pris på mitt huvud och skulle säkerligen bli mördad inom några veckor inne på svenska anstalter. Varför, är en del av boken som jag inte kommer avslöja - men jag har blivit anklagad för något som jag inte gjort och det rör sig om ganska så stora pengar.

Så när det är uppklarat så kommer jag åka hem och väntar ett straff så tar jag det. Men alltså enligt dig Roland så har jag inte rättigheter att att skriva och publicera en bok i dagsläget och tjäna pengar på den. Även fast jag inte är dömd. Utan lyst för bokföringsbrott i ett mål som jag ska bli hörd i.

Och var ligger skillnaden, när får jag tjäna pengar på detta? När mitt mål har prövats i rätten? Ja, det kan ju låta rimligt. Men varken förlaget eller jag gör idag några juridiska fel, vi bryter alltså inte mot några lagar och begår inget brott då tryckfriheten råder i det demokratiskt Sverige och yttrandefriheten finns.

Som jag skrivit i några blogginlägg så har ALLA rättigheter att berätta sin story i Sverige som svensk medborgare. Vi har dessa lagar och andra länder har andra lagar. I Thailand (som jag skrev på crimenews) finns inte denna yttrandefrihet och en kvinna dömdes till 18 års fängelse för att hon talat illa om kungahuset och en australisk författare nyligen till fyra år för att han publicera en bok som skrev några rader om kungahuset som staten inte tyckte om. Här i Thailnad skulle jag aldrig kunna få yttra mig och publicera en text i dett land.

Men jag får på lagligt väg som svensk, berätta min story, publicera den, och tjäna pengar på den eftersom jag är Svensk medborgare om man ska följa de svenska lagarna. Det är idag inget som helst brottsligt i detta.

Om nu alla mina pengar idag skulle gå till brottsoffer - vad händer om jag inte blir dömd sen? Utan frias på alla punkter, får jag tillbaks mina pengar då? Ibland är det inte svart eller vitt utan samhället vi lever idag har sina gråpunkter, kan vissa tycka. Även tryckfriheten? Olika länder har olika lager och i Sverige får alla utrymme till att kunna berätta sin berättelse - yttra sig fritt och tjäna pengar på det om det går. Att tjäna pengar på sina gamla gångna brott är absolut inget nytt. Dömd som icke dömd. Och att vara efterlyst innebär inte att man redan är dömd.

Men jag flyr inte för rättvisan och jag är beredd att ta mitt straff OM jag blir dömd, men jag är INTE beredd att överlämna mig för att bli avrättad - av den undre världen - för något jag inte gjort. Och jag gör inget olagligt just idag med att tjäna pengar på att publicera en bok. Fortfarande har jag rättigheter till att yttra mig i skrift och fortfarande har jag rättigheter till att publicera en text. Kanske den rättigheten borda lagstadgas så den vore brottslig, kanske kväver den då en del av våran tryckfrihet. Upp till var och en att ha en åsikt var gränsen ska gå för tryckfrihet. Vilka som ska ha rättigheten och vilka som inte ska ha den rättigheten. Men idag gör jag inget olagligt utan utnyttjar mina rättigheter i en extrem situation för att överleva. Och tro mig - är det något jag vill så är det att komma hem. Men jag bekostar inte den resan med min död.

Utan håller idag på att försöka reda upp det hela så jag kan åka hem och ta de konsekvenser som väntar.

A - Jag är otroligt stolt för vad jag presterat.

B - Jag är beredd att ta mitt straff OM jag döms till ett straff när jag inte utsätter mig för en direkt fara för mitt liv.

c - Idag (förmodligen den första gången) tjänar jag pengar på ett lagligt sätt och bryter inte mot några lagar då vi har en tryckfrihet i Sverige, när jag publicerar min bok.

D - Ska tryckfriheten inte gälla alla?

2009-09-01 00:09 | Anmäl

Bra sagt Roland. Jag håller med till 100%.

Wolfman

2009-03-04 13:07

2009-08-31 15:10 | Anmäl

Nja, jag måste bara kommentera här.

Jag tycker följande:

A) Om din bok. Denna ska du vara stolt över, precis lika stolt som alla andra som har skrivit en bok bör vara. För att skriva en FÄRDIG bok är mycket svårare och mer tidskrävande än vad många tror. Det är ett hästjobb helt enkelt. Så all cred till dig för vad du har åstadkommit och åstadkommer.

B) Dina brott. Alltså, så länge du inte har sonat dina brott är du personata non grata i mina ögon. Du är välkommen hem och ta ditt fängelsestraff för vad du har gjort och betala de böter och skadestånd som är utdömda slash kommer att dömas ut. När detta är gjort - då kan du vara stolt över detta också och välkommen in i gänget.

C) Om du tjänar pengar på dina böcker anser jag att dessa pengar till 100% ska tillfalla dina brottsoffer. Låt lagen ha sin gång och när belopp är utdömda - låt då dina bokinkomster stå för fiolerna.

Men...

Att som nu flina långt bort i Thailand och kanske roffa åt dig feta sedelbuntar i gömmo - nä, skämmes tamme fasiken.

Kanske är jag gammalmodig, men jag anser att rätt ska vara rätt. Punkt slut.

/Roland Hydén alias donRollo

2009-08-31 14:57 | Anmäl

Jag ser: Debatt på Svt. Gäster: Kommisarie Beck, f.d. Bandidos medlemmar, en företagare, en bokförläggare,ledarskribenter, socialpsykologer, BC med boxningshandskar, BS med en cykelkedja, Grahn med en bibel ...

Vilken fajt!

2009-08-31 09:30 | Anmäl

Tack alla igen!

Ja, att det diskuteras om det är bra. För yttrandefriheten och tryckfriheten är inte en självklarhet överallt. Att det väcker debatt för min bok är ju också bra för min del och stolt är jag som bara den. Men själva diskussionen isig är mycket mycket viktig och jag har lagt ut ett kort inlägg på Crime News om detta.

http://www.crimenews.se/blogg/

För i andra länder finns andra lagar som vi ser som kanske inte går ihop med våran logik, men som säkert har flera tusen år av kultur bakom sig som kan vara svår att förstå. Dock så viktig att ta upp.

Skulle jag skicka in min bok till ett Thailändsk förlag skulle jag inte på några omständigheter (vad jag hört) få bli publicerad. För att skriva om brott här anses som att uppmuntra till brott. Även om jag inte direkt uppmuntrar till brott i min bok. Men det politiska skulle lägga lock på den helt klart. Så visst är debatten fortfarande oerhört viktig.

2009-08-31 08:03 | Anmäl

Så länge motståndet saknar argumentation och möjlighet till debatt anser jag att den inte följer de vanliga reglerna för demokrati.

Strunt i dem, David. Det finns ju inget att tycka till om hos dem. De anonyma, liksom du, är än så länge substanslösa. Jag väntar med spänning på deras argumentation.De verkar ha massor med spännande invändningar.

Helt klart har din bok redan blivit viktig för diskussionen om makt och yttrandefrihet liksom brott och straff. Än så länge har du skött dig snyggt i den här spännande utvecklingen. Dumheterna du gjort verkar vara av den kalibern att jag tar avstånd från det, men det är en helt annan diskussion.

Fortsätt stå rak!

2009-08-31 07:57 | Anmäl

Håller med Staarsmoor. Är det inte lustigt att det just i ett land som Sverige, där yttrandefrihet ska råda, är så himla mycket debatt kring vad som skrivs och visas? Egentligen är det ju ingenting annat än slöseri med tid att spekulera och vadå, stoppa yttrandefriheten??

Att ditt bokförlag skulle begå ett moraliskt fel, nja. Det handlar om pengar, som alltid när det gäller affärer. Om de inte tror att din story kommer att sälja skulle de aldrig publicera den, sann eller inte.

Tror motståndet beror mycket på den svenska avundsjukan. Du är en efterlyst f.d. kriminell (om jag förstått saken rätt) och nu ska du dessutom få din bok publicerad. Vi vanliga, snälla svenskar som inte ens har en p-bot, förtjänar inte vi ett förlagskontrakt?

Önskar dig all lycka till och ska helt klart köpa din bok! :)

2009-08-30 20:49 | Anmäl

Glömde en viktig sak. I samband med "rädsla, okunskap och bristande erfarenhet."

För på sätt o skruvade vis är det kanske bara bra att du får rejält med mothugg. Ty LIKGILTIGHET (o därmed tystnad) är trots allt betydligt utfrysarvärre!

O här är ju i vilket trådfall som helst 3 till som tyckt nånting. Positivt dessutom. Cred!

"Doing the omoralisk schlagerfesteval" - Sillstryparn -74 (Nationalteatern)

"Moral är bara en negativ attityd du intar mot människor du ogillar." - Oscar Wilde -1872 nåt. Typ :-)

A keep ahead...

2009-08-30 20:15 | Anmäl

Tack för orden!

Det är klart det inte är kul att få sådana mejl men jag är väl förberedd och har räknat med det. Och det eldar mig bara en skvätt och jag hoppas att det sker i ett forum så småningom där man kan hålla en öppen dialog.

Mikael - boken är gick ut för två veckor i över hundra exemplar till mediafolk och kritiker, men jag har inte än fått något saklig kritik om texten och språket som jag är mäkta nyfiken på.

Tack igen.

2009-08-30 19:42 | Anmäl

Skit i anonyma påhopp. De är inte värda en tanke. Hoppas att dessa endast ger dig mer vind i seglen. Full fart framåt!

2009-08-30 19:25 | Anmäl

David,
Den som skrev detta mejl till dig har väl knappast läst din bok, i och med att den inte är utgiven än. Det är alltså orättvist av den personen att redan bestämma sig för att motverka boken.

Om jag förstått det rätt så är du en TIDIGARE brottsling som nuförtiden tar direkt avstånd till vad du förut sysslat med. Och nu ger du ut en bok för att ge ökad insyn i den världen. En sådan bok kan väl vara värdefull, såvitt jag ser det.

Önskar dig i alla fall lycka till. Vet inte vem du är och vad du gjort. Men tycker allmänt att om tidigare brottslingar vill ändra bana i livet bör man hjälpa dom med det, istället för att motverka.

2009-08-30 19:18 | Anmäl

Du var ju förberedd att det här skulle komma. Synd att det bara var en fegis som var anonym. Då är det säkert Moralens väktare som drivs av någon slags avundsjuka. Stå nu pall för sådana här påhopp. Det kommer säkert fler och kan ha det positiva med sig att det blir reklam för boken. I alla fall om det hamnar i media.

2009-08-30 18:06 | Anmäl

Hej Björnen!

Jo, jag vet fullt ut i vilken skog jag har dig.. he he.. Håller på att ladda ett mejl till dig som kommer idag el imorgon. Och jag vet att det kanske kommer bli en tystnad men det viktiga för min del är att jag vill visa att jag är öppen. Om någon vill ta upp det hela.

Men som sagt - kommer även lägga in ett inlägg på crimenews om det och ta upp det på min blogg. Sedan får vi se vad som händer.

Björnen - kika på cdon.se imorgon, om det är som utlovat så kommer du se...

Ska kolla in AB och tack Björnen!

2009-08-30 17:52 | Anmäl

Bojan mfl liknande IRL-offer kanske? O i s f verkligen inget förvånande. Eller upprörande. Utan fullt begripligt. Men självfallet inte särskilt troligt. Du känner redan till min inställning i offerfrågan.

Men hur någon "bildad" kulturperson skulle vilja motarbeta en blivande författare/avhoppare/förändrare (av vilken sort det än må vara) övergår då sannerligen mitt förstånd. Det är ju dessutom fullkomligt kontraproduktivt!

Tyvärr tror jag att du kommer att mötas av en isande Forumtystnad. Beroende på rädsla, okunskap och bristande erfarenhet. Eller också överdriven "rövslickar"entusiasm från människor som mörkar sina dolda tankar.

Det gäller att välja sina tillfällen o vänner "David." O det är inte alltid de som håller med om allt!

Jag önskar dig hursomhelst fortsatt lycka till i din framtida författarkarriär! O det vet du också. O hoppas att du känner med. Du får gärna klistra in mitt svar i bloggen om du så önskar.

/Björnen

Ps. Idag har AB en artikel om Janne "Norrmalmstorgsdramat" Olsson. I hans fall var det en kriminalvårdsdirektör vid namn Gunnar Engström som agerade "kravstödstrumpa." Medmänsklighet har f.ö. INGENTING med yrkestitlar eller politisk tillhörighet o göra.

"T Borowski"

2009-08-30 16:52 | Anmäl

Detta mejl fick jag:

"Mitt namn är som ditt obetydligt. Jag skickar dig detta mail för jag anser att ditt förlag går över en moralisk gräns när de publicerar din bok. Du är fortfarande efterlyst och du ska veta att jag och några andra som har stort inflytande bland kritiker, media och den svenska kulturvärlden vill förhindra att din bok säljs och att den blir publicerad.

Jag tillsammans med mina vänner kommer göra vad vi kan för att förhindra detta.

Anonym"

Debatten i sig har jag alls inget emot att lyfta fram och alla får ha sin åsikt. Vem som skickade mejlet har ingen betydelse, har mina misstankar och kanske är det bara ett lösskott. Men jag vet att det finns folk som har emot att min bok släpps och det ska bli intressant att se hur de kommer att gå tillväga för att förhindra. Det de måste förstå är att själva debatten i sig väcker uppmärksamhet och förmodligen bara kommer öka min försäljning. Jag kommer att hålla denna debatt öppen och ta upp den på olika forum på nätet, min blogg och även om det ska behövas lyfta fram den i media om intresse finns.

Men viktigt för min del är att hålla debatten öppen och att folk får tycka till, fråga och debattera. Därför lägger jag in denna trådstart själv här och vill man är det bara att fråga på så svarar jag i den mån jag är här.

Simma cool

2009-08-30 16:51 | Anmäl

Nu har den moraliska debatten och "motståndet" börjat angående min bok "Jag är Wanted" som släpps den 3 sept. Har märkt av svaga tecken på olika sätt att det finns folk som bokstavligen inte vill att min bok ska säljas eller publiceras. Har bland annat fått ett mejl...

vgv

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Diskutera och dela skrivtips i forumet!

Registrera dig
banner_mindre

Visste du att...

...du kan lägga till intressanta böcker i din boklista som du kan kika på senare. Klicka bara på hjärtat bredvid boken.

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Om tiden stod still

"DET HÄR ÄR EN GAMMAL VERSION, LÄS DEN INTE... SÅ FORT JAG HINNER KOMMER JAG ATT BYTA UT ALLA KAPIT…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Söder Mälarstrand 21, 118 20 Stockholm  |