Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.
Om allt eller inget?
Postad 2009-09-14 22:07
Intressant diskussion ?!?
Postad 2009-09-14 17:58
Saker som jag tror blir viktigt för framtidens författare.
. Publicitet, här finns det ännu ej använda vägar.
. Att likt musiker gå ihop och dela på arbetsbördan.
. Att vända på maktförhållandet, precis som musiker gjort. Skaparna talar om vad som gäller. producenterna står för att allt blir vackert paketerat.
Postad 2009-09-14 17:46
Där håller jag med dig JRL.
Så måste de stora förlagen göra. Det har inte råd att chansa som de små förlagen borde ha med mindre omkostnader.
Ett litet förlag behöver inga stora lokaler.
Postad 2009-09-14 17:24
Vad betyder "de konservativa stoppklossreglerna för nytänkande"?
Mitt tips är att det betyder: "förlagen refuserar manus som de inte tror att någon skulle vilja köpa om de publiceras".
Postad 2009-09-14 17:07
David Larsson
jag citerar och svarar
"CM - ja den närmaste tiden kommer nog sålla bort många småförlag. Och de stora blir större. Men också få konkurrera med andra krafter än vad som finns idag - kanske."
Småförlagen bör ha mindre omkostnader och borde därför klara en omställning bättre.
Postad 2009-09-14 17:00
JRJ
"Att det blir enklare att släppa böcker innebär att fler böcker kommer att släppas, men inte nödvändigtvis att kvaliteten blir högre."
Kvaliteten? vad menar du med det uttrycket som helgardering? jag tror att du redan där har en färdig idé om vad som är bra och dåligt.
Av vilken anledning än din egen smak, använder du uttrycket kvalitet när du bedömer litteratur?
Jag tror, är nästan övertygad om att det är de konservativa stoppklossreglerna för nytänkande du menar.
Skriv klokt efter reglerna!
Skriv inte nytänkt.
Död åt dyslektikerna. Kan de inte följa skrivreglerna skall de inte heller få uttrycka sig språkligt.
Har någonsin sådana domar haft effekt?
Postad 2009-09-14 16:50
Branschen är oförutsägbar. Har nyss läst Guillous aenste bok Mitt skrivande liv. Intressant! Ondskan tryckte i 3000 ex, fick urusel kritik så ingen mer upplaga trycktes förrän Hamiltonböckerna gjorde succé. Då blev ondskan den också och har sålts i över en miljon ex plus blivit film.
Det låter bra med print on demand men för att någon ska beställa krävs en omfattande publicitet eller reklam kring boken. Annrs blir det bara en vänbok till släktingar och kamrater
Postad 2009-09-14 15:19
Förlagsutgiven inbunden bok, ljudbok, e-bok, print-on-demand, formen spelar mindre roll för mig (det är innehållet som är det viktiga). Men, boken måste kännas professionell, vilket innebär att författaren bör kosta på den professionell redigering och korrekturläsning. Jag är ganska övertygad om att det kommer att göra att fler blir intresserade av att ta del av den.
Att det blir enklare att släppa böcker innebär att fler böcker kommer att släppas, men inte nödvändigtvis att kvaliteten blir högre.
Postad 2009-09-14 14:54
CM - ja den närmaste tiden kommer nog sålla bort många småförlag. Och de stora blir större. Men också få konkurrera med andra krafter än vad som finns idag - kanske.
Postad 2009-09-14 14:50
Intressant Katt! Eller ska man säga Kjell Åke! Alltid lika Giftig i text. Och på tal om räkmacka, så något som jag slås över är;
Att det är så otroligt stort maskineri bakom varje bok och speciellt bakom de som säljer mycket. För oftast förekommer många människors kraft bakom en "best seller". Oavsett om det är PR eller en förläggare som jobbar - brinnande iller.
Förr kunde jag liksom bara rycka på axlarna när jag höll i en bok. Men idag så respekterar jag jobbet bakom varje ord och i varje pärm på ett helt annat sätt. Inte bara författarens jobb utan allt annat också. Även om drivkraften är cash så är det mycket jobb. Inge glida räkmacka här inte.
Sedan de här med gratis ger mer. Och det tror jag på. Att dela ut gratis räckmacka eller sallad för att skapa intresse och efterfrågan på annat, vid sidan om. Stimulera.
Va ju snack förut har jag för mig att vissa flygbolag skulle ha gratis flygresor. Men i själva verket så skulle orten som turisterna flögs ner till, betala flygbolagen för att turismen i sig skulle ge mer tillbaks. Intressant koncept.
Ska bli väldigt spännande att se vad som händer i framtiden.
Postad 2009-09-14 14:40
Att jämföra är bra. Man kan gå tillbaka i tiden och jämföra med Musikens utveckling.
Då var det hovkompositörer anställda som satt och präntade noter på papper. Musikgenren som gällde var det hovet ville ha och ingenting annat.
Men trubadurerna låg i bakgrunden och väntade. De var obundna, fräcka, och noter var inte nödvändigt, ty det var de själva som sjöng till.
Musiken bildade genom åren olika genrer. Tekniken utvecklades och snart var den framme vi den tid då källarlokaler rymde unga människor som gjorde musik, långt ifrån det styrda koncept som hovmusiken utgjorde.
Jag kan se Förlagens makt nu ha samma makt som hovet förr hade över sina anställde hovkompositörer.
Utgå från den liknelsen när nu författarskapet mer och mer börjar bryta sig ur förlagens grepp med hjälp av den digitala teknik som finns. Den stora skillnaden mellan musik och litteratur har med det oerhört konservativa språket att göra. På det planet har litteraturen inte kommit mycket längre än på hovkompositörens tid.
När språket mer och mer genom bloggande och sådana här forum bli mindre litterärt. Då författarna lämnar sina bohemiska kamrar och samlas i författar-ensemblar precis som källargrupperna gjorde för musiken. Då blir jag mer och mer övertygad om att de outgivna författare som ensamma sitter i åratal gratis och plitar med en bok utan att få betalt för jobbet under tiden, till slut inser det hopplösa.
De kommer att strukturera sig i fler som skriver tillsammans. På samma vis som den väg musiken utvecklades och bröt sig ur.
Förlagen kommer att få ordentlig konkurrens.
Postad 2009-09-14 13:41
De som spår bokens snara död låter väldigt lika de skönandar som i början av 1900-talet sa att radion skulle ta död på tidningar och tidskrifter. Eller att filmen senare skulle ta död på radion. Eller att tv skulle ta död på radion och filmen.
Idag vet vi hur det gick. Vi köper en blaska och hyr en film på macken, lyssnar på radion i bilen och åker hem och ser på Aktuellt.
Att nya medier tillkommer betyder inte nödvändigtvis att andra försvinner eller att marknaden EGENTLIGEN förändras. Visst innebär elektronisk distribution av böcker på ett vis en revolution, så till vida att vem som helst nu kan "ge ut" sin egenhändigt skrivna bok på nätet. Det är framförallt bra för den som inte får gehör för sin text på annat sätt.
Nya strategier kring böcker kan hittas via den elektroniska världen, men alla kommer ändå att formas kring samma sak: försäljning!
Att sprida böcker (eller musik) gratis och digitalt innebär bara att man letar nya sätt att ta betalt. Ungefär som när du får smaka räksallad gratis på ICA - du förutsätts bli en stimulerad konsument.
Ty seriösa författare vill nå ut, seriösa förlag vill sälja - allt för att kunna hålla en god standard på produktion, marknadsföring, distribution, redaktörsskap, redaktionellt arbete etc etc etc. Samt förstås för att i slutändan tjäna sig en hacka.
Litteraturen lever på en marknad. Den distribueras och hittar sina läsare på en marknad. Detta grundförhållande kommer inte den elektroniska världen att förändra i grunden. I alla fall inte om du frågar mig.
Postad 2009-09-14 08:23
Följa bokbranschens framtid med stort intresse. På nära håll, direkt i den, men långt ifrån. Den är ovis, branschen alltså. Den svenska marknaden ligger ca tre efter den amerikanska och tar lärdom av den, eller följer den som hunden efter husse.
Och branschen i sig ligger ca tio år efter musikbranschen. Det gäller för våra förlag att lära av andras misstag. Att styre skutan rätt bland grund och stormar. Vi talar Eböcker, ljudböcker, och en bok idag har fler skepnader och former än vad mormor hade på sin tid pepparkaksformer. För nu är mormor död. Och på hennes tid var en bok en bok.
Men det gäller att ha öppen famn mot vad som komma skall. Inbunden, pocket, ljudbok, ebok och avtal om "print on demand". Och det sistnämnda är ingen form i sig utan ett verktyg. Nu talar jag om avtal som en "författare" erbjuds av förlagen. Om man sitter stol, med ett attraktivt manus i handen.
Inge snack om att förlagen INTE kommer dö ut. Det handlar nämligen om att förlagen har så pass stort Ethos i branschen. De är tunga och har mycket att säga till om. Kanske kommer de små förlagen ha svårare, kanske lättare. Men förlagens kraft som består av kontakter och marknadsföring plus dess långa erfarenhet i det hela ger pondus till återförsäljarna - "Sälj detta. Detta säljer." säger dem och så sker.
Så kommer det också vara i framtiden om förlagen sköter sina kort rätt. Oavsett digitala böcker eller bok på ark. Oavsett bok i örat eller bok i ettor och nollor. För folk vill betala för sig. Den stora skalan är inte tjuvar. Och den bok som syns mest har störst chans att sälja. Det är den boken som flest "tror på", i ledet förläggare - återförsäljare. Som syns. Marknadsföring är mycket.
Förlagen kommer inte bli utkonkurrerade av "gör det själv" eller "print on demand". Utan de tar vackert saken i hand. Och själva erbjuder sina författare ytterligare ett sätt att gå in i framtiden. Din bok kommer alltid att kunna säljas oavsett lager eller inte - är argumentet, som är tungt. För lagerplats är minus i kassan och nya böcker kommer alltid att skrivas och lyftas fram. Men när återförsäljaren inte längre vill ha en specifik bok i hyllan längre, i inbundet format och förlagen inte vill lagra dem så går de ändå att köpa för kunden som halkat efter boktrenden. Tio år efter går det då att få just den boken, rykande färsk i inbundet format. Still alive.
Kommer detta påverka? Finns det ett intresse för förlagen att lyfta fram det som inte säljer. Ja, självklart när det inte finns en kostnad. Allt säljer i olika mängder. Eller rättare sagt - "Man kan sälja allt i olika mängder". Det gäller bara att lägga ner energi rätt i vad man ska sälja och satsa så en krona blir två.
Ebok kommer bli stort. Men absolut inte slå ut den vanliga boken. Intressant att se och inte minst - vad ska en ebok kosta? Först kanske stort i annat än skönlitteratur men med tiden så lär vi oss även att knappa på en Nuukokindle?
"Print on demand" binds även kända "författare" upp på i många år framåt för att säkerligen lurar en PR nisse i förlagsskåpet med trix och planeringar hur de ska sälja icketrendböcker i inbundna format i all evighet - i större skala på nätet.
Skulle jag ha en slant skulle jag kanske öppna "Print on demond" och låtsas visa god spirit med bra priser till de som inte blivit antagna av ett förlag och vill "Göra det själv", för att sedan binda upp feta långvariga kontrakt med förlagen. Som i sin tur ser än evig försäljning utan lagerkostnader utan "bara" PR eller slant för plats på nätet. Så även en second hand marknad kommer formas där och kanske göra det ännu svårare för de som vill "gör det själv".
Vad jag uppfattat idag så går de stora förlagen med buller och bång och öppna sinnen. Jag tror att de kommer bli starkare inte svagare. Jag tror att de nyttjar de hela rätt. Jag tror att en så kallad FÖRFATTARE inte kommer försvinna i mängden utan tvärtom. Framtidens sätt att få spridning på texter kommer sätta så pass stor press på förlagen att Författaren som de tror på kommer sälja, synas och få lättare att ta större plats i litteraturen. Bra el dåligt för kvalitets litteraturen, vad det nu är?
Usch jag kan spåna hur länge som helst i detta och svar blir frågor och frågor blir funderingar. Men detta var ett utkast ur min tanke om förlagens, branschen och framtiden.. Kanske väcker det något hos någon. Och om mormor levde så skulle hon absolut inte skaka på huvudet om jag kom med en pepparkaks form som jag printat ut själv i konstig form. Nä då skulle det bli bullar och pepparkakor av - Och jävlar vad det skulle smaka.
Simma cool
Postad 2009-09-14 08:22
Jag kommer...
Kommentarer Skrivblock
-
Lägg till favoriter och bokmärken
-
Rösta och kommentera
-
Utse vinnare av förlagskontrakt
Visste du att...
...Jules Renard har sagt: "Talang, det är inte att skriva ner en tanke, det är att skriva ner trehundra."
Boktipset
- 1 ♥
- 2 ♥
- 3 ♥
- 4 ♥
- 5 ♥
Kedjor känns bara när du rör dig
"Lola är lycklig nu när hon och Pellas ska bilda familj, men inget blir som hon tänkt sig. Förs…"

Kommentarer Ny kommentar