Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Bokberoende?

Postad 2010-03-15 18:49 | Anmäl

Var står jag själv? Jo, jag brukar inte diskutera böcker så mycket i vanliga fall. Förutom nu kanske, eftersom jag har flera elever som också har Twilight-feber. Jag råkade infektera en kollega också. Och min mamma… Men på fest? Nej, det har nog inte hänt, tror jag.

Har jag en timme över så läser jag definitivt. När jag haft spädbarn och knappt sovit om nätterna läste jag hellre när de sov på dagen än tog en tupplur. Det ökade mitt välbefinnande mer än vad sömn skulle ha gjort.

Jag tycker alltid att boken är bättre än filmen. Alltid. Ibland har jag till och med kommit på mig själv att tänka om en film att ”det här skulle ha gjort sig bättre i bokform. Det går för fort!”

Om jag dömer ut folk som inte läser? Nej, men jag tycker synd om dem, eftersom de missar så mycket.

Jag får inte panik av att missa någon bok som är ”poppis”. Ofta brukar jag inte ens tycka om dem, eftersom jag inte gillar deckare så värst mycket. Och ”Damernas detektivbyrå” förstod jag inte alls storheten med.

Självklart hoppas jag att mina barn vill läsa mycket i sina liv, och vi har gott om böcker hemma, samt går på bibblan en gång i månaden. Men jag skulle aldrig tvinga dem att läsa om de inte skulle vilja.

Det skulle ta emot väldigt mycket att slänga en bok. Tur att det finns loppis :)

Postad 2010-03-15 18:06 | Anmäl

Lite lustigt...Vi diskuterade det här hemma igår och min kille kallade mig för total bokmal.
Jag har fört över mitt bokintresse till barnen och de har ett helt bibliotek av böcker som blir genomgått av de två äldsta.
Egentligen har jag böcker för hela deras uppväxttid eftersom jag samlade på barnböcker och vuxenböcker innan jag ens fick barn.
I de flesta fall när vi sitter och pratar film brukar jag prata om hur boken var.
Och nej, jag kan inte slänga böcker. Någon har ju suttit och skrivit dem, de är ett hantverk. Däremot kan jag skänka dem till myrorna om jag verkligen måste.

Postad 2010-03-15 05:29 | Anmäl

Jag försöker absolut att överföra mitt bokintresse på mina barn. Jag tycker det är jätteviktigt att läsa och att de skulle missa en massa ifall de inte läste böcker.

Nu är mina barn små - snart 3 och 7 år men jag läser för dem och äldsta dottern har börjat skriva bokstäver. Ibland hittar hon på egna sagor som jag skriver ned.

Jag förstår mig inte alls på folk som inte läser böcker...jag slukar all text...läser tidningar...tänker dialoger och krönikor i huvudet...läser böcker. Min make däremot har bara läst en halv bok under hela sitt vuxna liv. Och han är en mycket intelligent man men har inte tålamodet eller intresset. Det hade varit mysigt om vi på ålderns höst suttit bredvid varandra med varsin bok och sedan fört samtal om böcker. Undra just vad han ska göra som gammal pensionär...hi hi...men det kommer väl en ny generation åldringar med datorer istället. Tror inte att vi om fyrtio år till kommer att sitta på ett tyst ålderdomshem och lyssna på en klocka som tickar.

Postad 2010-03-14 23:07 | Anmäl

A quick forum inlägg.. mitt upp i korr.. men tester är ju alltid kul som breakfågel.

1.Om du är på middag eller fest slutar det alltid med att du diskuterat minst en bok under kvällen.

Har nog aldrig diskuterat böcker över middag och fest. Nästan aldrig överhuvudtaget. Förutom egna manus och andras manus.

2. Om du har en timme ledigt, ensam hemma, slutar det ofelbart med att du läser.

Nej. Absolut inte.

3. Du säger om bio: "Ja, filmen var okej, men jag har läst boken också, och den var bättre".

Nej. Har inte läst någon bok som blivit bio eller film.

4. Du vill inte erkänna det, men dömer ibland ut människor som säger att de aldrig läser.

Nej. Eftersom jag själv sällan läser böcker. Eller aldrig.

5. Du får panik när någon bok blir riktigt omtalad, och du har missat den.

Nej.

6. Om du har barn försöker du indoktrinera dem till att bli små bokmalar.

Nej. Däremot försöker jag få min son att skriva.

7. Du kan inte tänka dig att slänga böcker, ens om de är usla.

Äger ju inte så många men det tror jag nog det inte är några problem att soptunna litteratur.

Alltså ingen bokmalis.

Postad 2010-03-14 22:44 | Anmäl

Till skillnad från Mr Calander här, hade jag nog ganska många träffar på det där testet, är jag rädd.

Men en intressant fråga utan givet svar - och värd en egen tråd - är ju just det där med Mario Bros contra Huck Finn... blir man en bättre människa av att läsa Mark Twain än av att spela GTA när man är elva bast?

Jag VILL så gärna tro det. Men fan vet. Och knappt ens han.

Postad 2010-03-14 22:31 | Anmäl

Bara en enda ynka tyvärr. Nämligen nr. 1.

I övrigt nej, nej o åter nej!

O vad gäller 6 ... eh frågan alltså, så är väl jag den ende pedagog som föreslår att barnen hellre borde spela mer data (som de nu så underbart hädiskt generations-uttrycker det) än läsa pappersmal.

Jag har f.ö. aldrig sett en enda lärare som ryckt en bok ur händerna på ett barn. På rast på skolgård. Däremot har många Gameboys o andra spelmanicker rykt all världens väg ur de små livens händer (o fötter).

- Vad läser du lille vän?
- Sodoms 120 dagar. Av Markis de Sade.
- Åh va trevligt! Fortsätt läs ... O vad gör nu du då Pelle?
- Spelar Super Mario Bros 3.
- Nä! Men vet nån va. Sluta genast med det o läs en bok istället. Som din goda kamrat här...

O ja. Jag slänger böcker. Lite då o då. Varför inte liksom? Heliga skrift!? *ler dubiöst o klart Biggles-nedsmittad*

Fahrenheit 451 - Ray Bradbury -53

Postad 2010-03-14 22:02 | Anmäl

1.Om du är på middag eller fest slutar det alltid med att du diskuterat minst en bok under kvällen.

Tyvärr väldigt sällan, fast det beror inte på mig, utan på att jag inte träffar så många bokintresserade människor. Det krävs ju två människor för att få till en diskussion.

2. Om du har en timme ledigt, ensam hemma, slutar det ofelbart med att du läser.

Nej, bara ibland.

3. Du säger om bio: "Ja, filmen var okej, men jag har läst boken också, och den var bättre".

Stämmer ganska ofta.

4. Du vill inte erkänna det, men dömer ibland ut människor som säger att de aldrig läser.

Jag dömer människor som är ointelligenta, vilket kanske är samma sak...

Nej, bryr mig inte om "populära" böcker, de är oftast väldigt överskattade, t.ex. Hypnotisören förra året. Ganska kass bok.

Det återstår att se.

Stämmer nog tyvärr...

3 av 7... jag är nog inte bokberoende.

Postad 2010-03-14 21:20 | Anmäl

Stämmer ganska väl på mig, utom på 7 för jag lånar och gör mig av med en hel del. Och 5 stämmer inte heller så bra, för där beror det på vilken typ av bok det är och vem som tycker. Om en bok "måste läsas" just nu blir jag tvär; en bra bok ska kunna läsas när som helst. Annars kan den lika gärna vänta...

Postad 2010-03-14 21:19 | Anmäl

jo, det stämmer. fast nr 2, då skriver jag eller läser.

Postad 2010-03-14 21:12 | Anmäl

Helt omedvetet Bosse och nu tuggar jag om också...

Postad 2010-03-14 21:10 | Anmäl

Ja, jag var tvungen sist, bokhyllorna är knökfulla, det var bara pocketböcker och dessutom dåliga deckare som jag ändå aldrig skulle läsa om.

Postad 2010-03-14 21:09 | Anmäl

Marita: Du lämnade (omedvetet?) svar på två frågor - samtidigt!
Är det det som kallas splittrad vision?

Postad 2010-03-14 21:06 | Anmäl

Ja, faktiskt, men jag kommer inte ihåg vilken:)

Postad 2010-03-14 21:04 | Anmäl

Alla punkter utom nr 2 stämmer. Om jag är ensam en timme skriver jag förmodligen istället för läser. Framför allt punkterna 3, 4, 6, 7 stämmer.

Hur många stämmer på dig Emma?
Och Marita.... kan du verkligen slänga böcker?

Postad 2010-03-14 21:00 | Anmäl

Marita - diskuterade du en bok i natt..?

Postad 2010-03-14 20:58 | Anmäl

På mig stämde allt utom det sista.

Postad 2010-03-14 20:51 | Anmäl

Här kommer sju kriterier på bokberoende (från "Cecilias bokblogg"). Svarar du ja på alla är du fast:

Hur många kriterier stämmer in på dig?

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Utse vinnare av förlagskontrakt

Registrera dig

Visste du att...

...Robert Storm Petersen har sagt: "Jag har ofta tänkt att jag vill skriva en bok - nu tänker jag på det igen."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

En Blå Stjärna

"Jag formligen slängde mig på sängen, på lakanen som inte skådat en tvättmaskin på flera veckor. By…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Kaptensgatan 6, 114 57 Stockholm  |  info@kapitel1.se