Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.
Postad 2010-03-16 14:19 | Anmäl
Stuphängare (stuprör) - på svnska.
Postad 2010-03-16 13:59 | Anmäl
Har man skrivit någonting som känns komplett är det inte enkelt.
Ett litet förslag - till dig, Sanna.
(Övriga kan blunda).
Jag håller på med en berättelse, "Hämnden". Skriven i jagform.
Kämpigt upp till 100 000 tecken. Nu är jag inne i nedförsbacken.
Och det går görlätt - tack vare en sidoberättelse.
Postad 2010-03-16 12:38 | Anmäl
oj, vad kul! jag föstår ändå förlaget även om det känns jobbigt, för jag skulle själv inte köpa en bok på bara 90 sidor tror jag. lycka till!
Postad 2010-03-16 11:07 | Anmäl
Som Ahrvid säger, om man inte behärskar att modifiera texter eller fylla ut så blir de hela säkert mycket sämre. Bästa förslaget är att skriva vidare som en del två, eller en del ett. Tiden innan miniromanen du redan har skrivit. Lika kort och bra som den första delen, och då börjar du närma dig 250,000.
Skriva långa texter är inget märkvärdigt. Det längsta jag skrev innan 2005 var lappar till mina barn. När en bok kommer upp i ca 100 sidor börja den leva sitt eget liv, likaså karaktärerna. Boken sskriver sig själv i långa stycken därefter. Jag tänker alltid att varje karaktär i mina böcker skulle kunna skriva en egen hel bok om sitt liv och sina äventyr.
Men var försiktigt med eventuella sidospår, sånt varnar ofta förläggaren för. Klart att du fixar det här. Du kan ta med tjejerna "Bara en väninna" som förslag. Orten där din roman utspelar sig kanske behöver en bibliotek. På bibliotek skall man vara tyst.
Ja, nu skall jag inte gå in på detaljer angående det där tysta. Men eftersom jag har inga moraliska betänkligheter när jag skriver, så föreslår jag att du kan tuffa till dig lite i en del scener förslagsvis, och kanske skriver in en scen liknande den jag föreslog -faktiskt inte så mycket på skoj- i din novell "Bara en väninna" Hoppsan! Vad säger ortsbefolkningen när de får reda på vad som hände i biblioteket. Bokhyllor som ramlade som dominobrickor, djupa gurglande stön...
Jag spånar lite bara :) Ungefär som jag gör när jag själv skriver. Om inte du använder den scenen kommer jag att göra det i en av mina böcker :)
Som du själv skriver. Fokusera på skrivandet och koppla bort allt annat, även om det är svårt ibland.
Lycka till! Och det är väl bra att bolla hit när du kör fast, för det finns alltid medlemmar som verkar vara villiga att hjälpa till.
Hälsn D.
Postad 2010-03-16 10:45 | Anmäl
Ha ha ha.
Själklart skojade jag. Men att ge ut två deckare i en kanske kan vara en idé.
Jag har mailat dig.
/F
Postad 2010-03-16 10:40 | Anmäl
Jag skulle föreslå att du skriver en helt ny historia, med samma huvudpersoner men annan handling, och lägger den till den gamla. Sedan skriver du ett litet avsnittt som överbryggar de två historierna, och låtsas som om det är en enda lång historia.
Att sitta och "padda" (som det kallas) en text bara för att göra den längre, tror jag bara gör den sämre. Så skriv något nytt och bara lägg till det.
--Ahrvid
Postad 2010-03-16 10:08 | Anmäl
Du har alltså en grundhandling som håller. En struktur, då gäller det för dig att fylla ut den. Handlingen utspelar sig någonstans: miljö. Karaktärer: antal, djup. Dialog: är allting sagt?
Pröva med att bryta ned historien och titta på var del. Vad kan jag göra här?
;-)
Postad 2010-03-16 09:58 | Anmäl
Fredrik
Men jag slår inte ihop historien...ha ha...läste om vad du skrev nu. Min historia är nog alldeles för skruvad för att passa ihop med något annat.
Men skicka gärna ditt manus om du har lust.
Postad 2010-03-16 09:54 | Anmäl
Fredrik Hoffman - skicka gärna ditt bästa manus till mig så får jag kika på det.
Ditt förslag är inte helt omöjligt :0)
Om det skulle visa sig att jag inte klarar utmaningen så kanske två noveller i en roman skulle vara något. Det är ingen dum idé alls.
Man kan alltid lägga fram förslag ifall det du skriver är intressant och passar ihop med min. Jag vill ännu inte avslöja vilket förlag det gäller. Får vara min lilla hemlighet tills jag vet hur det kommer att bli.
Du får gärna höra av dig så ska jag försöka läsa under veckan.
www.susanne.juhlin@hotmail.com
Kram!
Sanna
Postad 2010-03-16 09:48 | Anmäl
Hej Sanna!
Vad kul för dig. En möjlig väg är ju att utveckla, klä in, lägga till, spinna loss på vissa detaljer, stycken, händelser - beskriva mer i detalj vissa saker. Men jag tycker absolut att du ska kasta loss och inte ge tapp - kämpa på - det ordnar sig ska du se.
Mikael
Postad 2010-03-16 08:59 | Anmäl
Fan, Sanna. Vi slår ihop våra historier. Vi hittar angreppspunkter och fyller i hålen.
Vad säger du? :-)
Postad 2010-03-16 08:21 | Anmäl
Det låter ju riktigt kul Sanna :)
Kör hårt!
Apropå antal sidor så tycker jag att 450- 500 000 tecken är ett absolut minimum vad gäller en bok. Speciellt då en spänningsroman. Men, som sagt, det är STOR skillnad i innehåll om man jämför en bok på kanske 120 000 tecken och en med 450 000 tecken. Jag tror kanske inte riktigt på att bara peta in lite extra kapitel här och där. Mer sannolikt så får nog hela boken både struktureras och skrivas om. Både fler sidospår och fler karaktärer.
Men, har man bara en bra historia så ska det ju inte vara några problem. Det fixar du lätt :)
/donRollo alias Roland Hydén
Postad 2010-03-16 08:18 | Anmäl
Sanna: Du kan visst göra ett sidostepp. med dig själv i huvudrollen. Det behöver inte ha med själva huvudplotten att göra, det kan vara någon, ett barn kanske, som dyker upp av någon anledning, och som av olika passande orsaker dras med i några av händelserna.
Postad 2010-03-16 08:13 | Anmäl
Fredrik - jag skriver i Worddokument, Times new roman med luft emellan raderna, så att säga ;0) Så jag ska räkna sidantalet efter det.
Jag läste igenom romanen igår. Tycker allt faller sig så rätt och handlingen är komplett men att det kanske går lite väl fort. Jag får nog sakta ned farten lite. Lägga in mer detaljerade beskrivningar.
Men det räcker inte.
Jag har 90 sidor och ska lägga till 150 sidor. Det känns nästan som en hel story till måste in i boken. Något som håller kvar den spännande nerven som finns och håller kvar läsaren. Det är svårt.
Jag känner mig lite...insnöad just nu. Tror jag ska sätta mig och skriva allafall och låta det flöda på så får jag se var jag hamnar.
Postad 2010-03-16 08:06 | Anmäl
Oj, Sanna vilket dilemma.
Vad menar du med sidor? Jag skrev en deckartext (jag säger text för det är ingen novell men inte heller roman) på nästan 80 word-sidor. (1.5 raders radavstånd och generösa marginaler). Ca 20700 ord.
Jag är nöjd med den texten. Har också fått beröm och gick till final i en deckartävling. Så jag tror jag kan förstå vad det skulle innebära, det du står inför.
Skulle jag kunna öka texten med mycket mer än hälften. Ja, alltså både du och jag klarar av att skriva rätt antal ord. Det kan vem som helst. Men i mitt fall tror jag inte jag skulle kunna hålla kvar historien. Det skulle bli en annnan text. Och jag är inte säker på att ett förlag skulle vara intresserad av den texten.
Så nej, jag tror det skulle vara svårt.
Men om ett förlagskontrakt hägrade, skulle jag försöka? Hell yeah. :)
Jag tror inte jag skickar denna deckare till förlag, just av detta skälet. Den får ligga i väntan på någon ny tävling tror jag. Den ligger på K1 just nu.
Jag förstår dock förlagen. Tror man som läsare föväntar sig en bok av någon sorts minimilängd. Tyvärr.
Postad 2010-03-16 08:06 | Anmäl
Det var ju lite det här jag skrev om förra veckan, det som skiljer agnarna från vetet. Jag är säker på att du kommer att klara det. Fortsätt att skriva på utfyllnadskapitlen, även om det inte känns bra, för de går att plocka av sedan, lägga till och dra ifrån.
Lycka till!
Postad 2010-03-16 08:05 | Anmäl
Ja, jag tänker också så Åke. Tänker även göra mer utvecklande karaktärer och flashbacks. Problemet är att jag skriver i jag-form så huvudkaraktären måste hela tiden vara med. Jag vill inte göra ett sidospår och följa någon annan i boken. Det känns för grötigt i dagsläget och passar inte heller storyn.
Men visst är det inspirerande. Det känns som världens chans och jag kommer väl att bli oerhört besviken på mig själv ifall jag inte klarar det. Eller så får jag en färdigskriven roman att skicka till andra förlag ifall denna förläggare inte gillar mitt nya material. Men det är lite ångestnerv i kroppen just nu.
Postad 2010-03-16 08:05 | Anmäl
När jag gick med på sajten så hade jag skrivit en lång deckarnovell, den var väl på ca 20-40 sidor, minns ej exakt. Under Bok-SM så utökade jag den till lite över 200 sidor, och den blev bara bättre. Man kunde, som Åke säger, väva in en sidohandling, jag tog med ett par karaktärer till och fick plats att fördjupa mig i deras personligheter mycket mer, samt dra ut på mysterielösandet :)
Jag tror du fixar det! Be folk om hjälp - fråga vad de hade velat läsa mer om.
Postad 2010-03-16 08:00 | Anmäl
Fast inte i hela bitar, utan låt de sidohändelserna dyka upp som "följetongar" här och där. Se till att de passar in i och kan vävas in i huvudstoryn och är med och "knyter ihop" i slutet. :)
Kommentarer Skrivblock
-
Lägg till favoriter och bokmärken
-
Rösta och kommentera
-
Utse vinnare av förlagskontrakt
Visste du att...
...registrerade medlemmar kan sätta ett bokmärke i varje bok? Klicka bara en gång i vänstermarginalen när du läser boken!
Boktipset
- 1 ♥
- 2 ♥
- 3 ♥
- 4 ♥
- 5 ♥
Mänskligt rå
"Ett ungt skogsrå har växt upp bland människor. Kan hon bli en av dem? Och är det verkligen det hon…"

Kommentarer Ny kommentar