Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Tvekan

Postad 2010-09-03 10:00 | Anmäl

Det beror på vilken typ av bok man skriver. Håkan Nesser använder till exempel fiktiva städer, då kan han hitta på lite som han vill. Alla historier måste ju inte vara verklighetsbaserade.

Postad 2010-09-02 19:35 | Anmäl

Om man (utan att förstöra själva historien) endast har fakta och detaljer genom gogglande så kan man nog skriva om ställen där man inte själv har varit. Genom dagens Internet kan man faktiskt hitta det mesta och göra beskrivningar på ställen där man aldrig har satt sin fot. Gå bara inte in alltför detaljerat, så går det nog bra!

Postad 2010-08-31 16:37 | Anmäl

Bäst blir det nog om man skriver sådant man har ett litet hum om...mer känsla bakom att man kan beskriva detaljer, dofter, atmosfär.

Postad 2010-08-31 16:04 | Anmäl

Det förstås :)

Postad 2010-08-31 15:48 | Anmäl

Ibland kan man tänka så, men man kan inte ha varit med om allt man skriver om. Att göra en bra Faktainsamling (Research) måste vara A och O.
Sen kan man ta hjälp av alla här inne om man fastnar på någon lite detalj. Här inne finns många som kan mycket...:-)

Postad 2010-08-31 15:36 | Anmäl

Är det någon mer än jag som känner en viss tvekan inför att skriva om något man inte har full koll på? T.ex. skulle jag inte kunna skriva om någon som bodde i London under andra världskriget, eller som lever som gatubarn någonstans i Sydamerika. Jag tycker det känns som om någon kan ta illa upp om man inte får allt rätt, att man måste ha varit med om något själv för att få "tillåtelse" att skriva om det. Och då bortser vi från facklitteratur.

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Utse vinnare av förlagskontrakt

Registrera dig

Visste du att...

...du kan sätta betyg på alla böcker på Kapitel 1, även de som inte är med i Bok-SM.

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Samtal runt de osynliga

"Denna novell samling handlar om vanliga människor, människor ni säkert mött men inte sett, kanske…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Kaptensgatan 6, 114 57 Stockholm  |  info@kapitel1.se