Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Den första meningen

Postad 2010-09-02 23:44 | Anmäl

Bra där Gustaf

Postad 2010-09-02 23:23 | Anmäl

Lite sen men jag skrev åtminstone hela meningen... ;)

Postad 2010-09-02 23:22 | Anmäl

Jag tänker va jättetråkig och klassisk och säga 'A Tale of Two Cities' av Charles Dickens:

"It was the best of times, it was the worst of times, it was the age of wisdom, it was the age of foolishness, it was the epoch of belief, it was the epoch of incredulity, it was the season of Light, it was the season of Darkness, it was the spring of hope, it was the winter of despair, we had everything before us, we had nothing before us, we were all going direct to heaven, we were all going direct the other way—in short, the period was so far like the present period, that some of its noisiest authorities insisted on its being received, for good or for evil, in the superlative degree of comparison only."

Postad 2010-09-02 23:19 | Anmäl

Gösta Berling finns med på min topplista också.

Men nummer ett är nog ändå; "It was the best of times, it was the worst of times, it was the age of wisdom, it was the age of foolishness, it was the epoch of belief, it was the epoch of incredulity, it was the season of Light, it was the season of Darkness, it was the spring of hope, it was the winter of despair."

(Charles Dickens, två städer.)

Även: "Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen." måste vara med. (Strindberg, Hemsöborna)

Postad 2010-09-02 22:30 | Anmäl

Min tre i topp:

"Äntligen stod prästen i predikstolen."
(Gösta Berlings saga)

"Det var en afton i början av maj."
(Röda rummet)

"Pappas plånbok är stor som en handflata, svart och lätt böjd efter ett liv i bakfickan."
(Mig äger ingen)

Postad 2010-09-02 21:49 | Anmäl

Såg en rolig sak på Bastions hemsida. De ska tydligen ge ut en "citat- och quizbok för alla litteraturnördar." Detta kom till då de bad bland andra Horace Engdahl och Ingrid Elam (docent i litteraturvetenskap eller något sådant) att; "välja ut de bästa, roligaste, knäppaste och mest minnesvärda inledningsmeningarna i litteraturhistorien. Bara den första meningen och bara romaner, ingenting annat"

Så jag tänkte. varför inte göra samma sak här? Så vilken eller vilka är din favoritöppning.

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Utse vinnare av förlagskontrakt

Registrera dig

Visste du att...

...Astrid Lindgren har sagt: "Jag vill inte skriva för vuxna. Jag vill skriva för en läskrets som kan skapa mirakel. Endast barn skapar mirakel när de läser."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Emil - Original med rätt att leva

"Emil - Originalet Emil Lezten härstammade från Belgien och föddes i ett mindre samhälle i Öster…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Kaptensgatan 6, 114 57 Stockholm  |  info@kapitel1.se