Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Vad är en recension...

Postad 2011-06-27 21:22 | Anmäl

Martin:

Jag tänker inte bidra till att förlänga den här tråden. Jag har försökt formulera min inställning tidigare och lyckades jag inte då, så lyckas jag knappast nu... :-)

Tack ändå för ett intressant resonemang och för att du tar frågan på allvar.

Det jag lärt av debatten här är att många (de flesta?) som skriver om böcker på nätet inte alls har ambitionen att "recensera", utan mer att tipsa om sina läsupplevelser och sin egen smak. Det är förstås en annan sak och kanske en egen ny genre.

Själv försöker jag ändå oförtrutet hitta ett språk för att förmedla min bedömning av det jag läser; nu senast en "recension" av Karin Ohlssons två deckare:

http://bit.ly/lK0aN8

Tack och hej, leverpastej!

Postad 2011-06-27 20:33 | Anmäl

Har lusläst denna tråd med hygglig behållning. Smygande katten är något väsentligt på spåren: våga diskutera kritikkvalitet.

På K1 rör sig ofta diskussionen om vad kvalitet är i ett verk, också detta finns det en utbredd ovilja att lufta åsikter kring ("tycke och smak", ni vet. Punkt).

Men visst är recensionen också en egen litterär genre, en konst som många känner sig kallade till, men inte riktigt lika många behärskar.

Katten nämnde i ett inlägg att gedigen djupanalys kräver utrymme och då lämpar sig inte bloggformen (kortare texter) så värst bra.

Det är förvisso sant att mer utrymme ger större möjlighet till en allsidig belysning av ett alster.

Å andra sidan kan kortkorta recensioner också vara bra rent kvalitetsmässigt. Det handlar i slutänden om dels skribentens syfte med texten, dels dennes formuleringsförmåga.

Att kunna författa lakoniska, men pregnanta, recensioner är en konst i sig.

Det grundläggande problemet, som jag tror katten har velat diskutera, är det faktum att så många i blogguniversum A) inte verkar vinnlägga sig om kvalitet oavsett den valda formen (ambitiös djupanalys eller skarp översiktsorientering) eller B) mer är intresserade av ryggdunkningar och att sjunga okritiska hyllningssånger (gärna i kör).

Det gäller givetvis inte alla bloggare, vilket också har påpekats av katten (som tycker sig se tendenser). Likaså är långtifrån alla recensioner på de ”fina” drakarna särskilt imponerande.

I denna tråd (och i en annan) har den omtalade DN-recensionen av ”Livet deluxe” ventilerats. Den är ett exempel på styv kritik. Jens Liljestrand är en skarpsinnig kritiker som kombinerar akademisk tyngd med en tillgänglig stil (se t.ex. hans synnerligen välargumenterade och tonsäkra slakt av ”Hypnotisören”, www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article517771/Hypad-hypnotisor.html).

I sin Livet deluxe-text återupprättar han recensionen som litterär form. Det är så de bästa recensionerna är: intressanta verk, konst i sig.

Det stora med Liljestrands recension är att den förenar en kritisk analys med ett konsekvent språkbruk.

Förutom analysförmågan bör en kritiker vara en vass stilist, ha resurser att i exakta ordalag återge en känsla från boken som sätter avtryck i mottagarens medvetande, så att denne på bästa möjliga vis får chans att själv bilda sig en så vederhäftig uppfattning om verket som det bara går.

Att Liljestrand väljer Lapidus stil har setts av somliga som ett hån mot författaren. Jag tror mer att det bara är ett neutralt sätt att göra något utöver det vanliga, och det lyckades: recensionen tog skruv.

Någon sågning är det enligt min tolkning långt ifrån fråga om. Istället representerar hans anmälan en nyanserad värdering med smärre övervikt för negativa intryck.

Liljestrand visar också att kritik kan formuleras på många olika sätt: ibland (över)tydliga åsikter, ibland mer subtilt, nästan gestaltande (med exempel som låter läsaren själv dra slutsatser).

Så vad är en recension, egentligen?

Likt all värdering som inte kan verifieras enligt gängse vetenskapliga kriterier måste litteraturkritiken definitionsmässigt rymma ett mått av subjektivitet och personlig smak hos bedömaren. I grunden handlar det om att utifrån ett antal parametrar ta ställning, vara partisk (mer eller mindre uttalat).

Kvalificerad kritik kännetecknas - enligt mitt förmenande - av ett tyckande baserat på objektiva grunder; det är texten och inget annat som är under lupp, det är texten som granskas.

Hur bedömningen sedan utfaller beror på den enskilde kritikerns erfarenheter, kunskaper, referensramar, formuleringsförmåga och individuella preferenser. Det sistnämnda är själva kittet i kritiken: den subjektiva reflektionen.

Frågan om konstnärliga alsters kvalitet ligger därför med nödvändighet i betraktarens ögon. Det som någon tycker är bra, tycker en annan är dåligt.

Alla slag av "tyckande" bör få finnas, vare sig de består av den enklaste typen - "Jag tycker det är bra, det är min känsla" - eller av mer avancerade varianter med nyanserade resonemang för och emot.

Den högkvalitativa kritiken utmärker sig just därigenom, att den inte bara tar ställning utan också förmår säga varför ett visst verk är bra eller mindre bra. För detta krävs kompetens, beläsenhet, allmänbildning, allsidighet och stilistiska färdigheter.

Grunderna för ställningstagandet bör vara sakliga och rationella. Men det är färgat av kritikerns personliga intryck som utmynnar i en åsikt: bra, dåligt eller ingetdera.

Sådan kritik blir automatiskt konstruktiv, den som granskas kan se på skälen för bedömningen och välja om man vill ta dem till sig eller inte.

Sådan kritik blir automatiskt konsumentupplysande, den potentielle bokköparen kan se på skälen för bedömningen och välja om man vill ta dem till sig eller inte.

Kritik renons på välfunna och motiverade argument blir uddlös och intetsägande.

Tycke och smak i all ära, men man kommer liksom inte ifrån att den självständiga, kritiskt tänkande och kunniga recensenten vinner högre trovärdighet och respekt hos läsarna (och konstskaparna själva) än den som löst bara ”tycker” utan att verbalisera förnuftiga argument för sin ståndpunkt.

Likt litterära verk kan också recensioner vara banala, de kan vara späckade med simpla floskler som säger allt och ingenting.

Eller så kan de vara välanalyserade och välkomponerade på ett bländande rikt (och förståeligt) språk – de blir, som sagt, till ett estetiskt alster i sig själva.

Och precis som en romantext avgörs kvaliteten på en recension av två basala faktorer:

1) Innehåll (VAD)
2) Form (HUR)

samt hur dessa två storheter samspelar.

Det finns åtminstone ett element som är gemensamt för all bedömning av verk sprungna ur fri kreativitet, oavsett om det gäller fulkultur eller finkultur, högt eller lågt, smalt eller brett, tungt eller lätt, en Hollywoodrulle eller en opera, en deckare eller ett psykologiskt sorgespel: skaparens förmåga att hantera sina uttrycksmedel. Hur väl lyckas denne i sina valda sätt att uttrycka sig?

Det väsentliga är hur väl skaparen, givet ramarna, förmår skildra det han/hon avser att skildra, oavsett genre.

Förmågan att anpassa till det givna sammanhanget och ambitionsnivån och förmågan att förverkliga den idé om verket som skaparen i utgångsläget har föresatt sig, blir i mångt och mycket avgörande för bedömningen: är det här bra?

Den goda recensionen svarar på den frågan – och berättar varför.

Postad 2011-06-24 10:55 | Anmäl

Glad Midsommar!

Postad 2011-06-22 17:13 | Anmäl

Smygande Katten skriver:

"Men om det dominerande litterära klimatet i Sverige bland stora grupper läsare i framtiden inskränker sig till utrop om att en bok är "spännande, ganska roligt och dråpligt, alldeles makalöst, lite ledsamt, men framför allt en riktigt häftig story! Klart läsvärd!", så tror jag att någonting viktigt har gått förlorat."

Men har det inte alltid varit så? Skillnaden är att nu skriver folk det på bloggen istället för, ja, pratar om det. De som är intresserade av mer djuplodande recensioner kommer nog fortfarande vara och/eller bli det oavsett bloggarna. Tror i alla fall jag.

Men som med allt annat, det blir allt svårare att stå ut från bakgrundsbruset när trafiken blir allt tätare, snabbare och brutalare.
Och jag är precis som Katten inte särskilt förtjust i att man i allt högre grad hellre verkar förlita sig på diverse bloggar än vetenskap och andra som besitter djupare kunskap än en själv. Men det är ju en annan fråga....

Postad 2011-06-22 16:56 | Anmäl

"Om konstens mening vore att bedöva, att få oss att glömma livet, då vore ett hammarslag i skallen den enklaste och bästa konsten."

Nej, tack, ibland vill jag bara bedövas och glömma livet, men då på ett bekvämt och lockande sätt. Ett hammarslag i skallen verkar inte lockande och är knappast bekvämt.

Men det är nog inte konst jag främst söker, utan underhållning. Och underhållningen får gärna både bedöva och utbilda etc.

Postad 2011-06-22 16:02 | Anmäl

Jag hade dragit mig ur den här diskussionen – men måste ändå ge Teresa en guldstjärna för ett mycket insiktsfullt förhållningsätt, både vad gäller recensioner och undervisning.

Angående kattens tankar kring matematikundervisningen så kan jag bara säga att det är lärarens SKYLDIGHET att anpassa undervisningen efter varje enskild elev. Elev med dyskalkyli räknar kanske inte procent!
Alla som jobbar/jobbat i skolan vet hur viktigt det är att möta eleven på elevens nivå. Allt annat är bortkastad möda – liksom ignorant mot eleven.
Alla har olika förutsättningar – men lika värde. Och alla har rätt till adekvat undervisning.

Och jag håller helt med Teresa om att även enkla recensioner har sina läsare – läsare som annars kanske inte var några läsare alls.

Att se ner på de som inte kan ta till sig finkulturen är lika illa som att se ner på just finkulturen.

Livet och tillvaron är varken svart eller vit. Visst är det härligt med mångfalld - att det finns bokbloggar och proffsrecensioner och man kan välja helt fritt!

Nu SKA jag försöka vara tyst i den här tråden ...

Postad 2011-06-22 15:44 | Anmäl

Jag hade inte tänkt komma med fler kommentarer, men eftersom du hänvisar till skolvärlden och jag sedan mitt sista inlägg tänkt på densamma så vill jag gärna bemöta just den hänvisningen.

Jag tror på att bildning sker bäst genom att möta individen på individens nivå, vare sig det handlar om barn eller vuxna. Att presentera alltför svårt material kommer inte leda till intresse och lust att bilda sig vidare. I synnerhet inte för vuxna där bildningstvång inte existerar. Man har inte samma förutsättningar från början och kommer inte heller ha det i slutet av sin skolgång eller sitt liv. Däremot kan man utvecklas utifrån sin nivå. Ditt resonemang skulle jag i skolvärlden relatera till att jag som lärare håller en lektion som bemöter eleverna som har lättast för sig. De andra får hänga med bäst de kan och orkar, annars har de inget i skolan att göra. Att möta dem på deras nivå skulle vara farligt för Sverige i förlängningen.

Postad 2011-06-22 15:37 | Anmäl

För övrigt tror jag att det numera framgår ungefär vad jag tycker i frågan. Fortsätt gärna diskussionen, men jag har inte lust att hamna i onödig polemik.

Jag drar mig alltså tillbaka, något förvånad över hettan i argumentationen kring hobbybloggar kontra yrkeskritiker.

Det var ju tur att det inte handlade om mat eller hjärnkirurgi.

http://hanssonsblogg.wordpress.com

Postad 2011-06-22 15:26 | Anmäl

Teresa:

Återigen - jag hävdar att kvalificerad kritik är något positivt för branschen, för läsarna, för författarna, för oss alla. Jag hoppas att den inte förlorar i betydelse.

Om förlag och författare lägger mer och mer vikt vid vad hobbybloggarna förmår och orkar läsa, så är jag rädd att det leder till ytligare verk med kortare och kortare bäst-före-datum.

Detta tolkas som ett angrepp på var och en som läser eller skriver en blogg. Det är det inte.

Men om det dominerande litterära klimatet i Sverige bland stora grupper läsare i framtiden inskränker sig till utrop om att en bok är "spännande, ganska roligt och dråpligt, alldeles makalöst, lite ledsamt, men framför allt en riktigt häftig story! Klart läsvärd!", så tror jag att någonting viktigt har gått förlorat.

Det tror inte du, och det är på sitt sätt skönt att höra. Jag hoppas du har rätt.

Om kulturjournalistik finns mycket att säga och kritisera, oberoende av om den förekommer i tidningar eller på bloggar. Vad jag generellt försvarar är dock den bakomliggande kunskapen, viljan och förmågan att blottlägga sammanhang och visa på saker i ett verk som man som läsare själv kan ha svårt att hitta. Liksom förstås att en professionell recensent sannolikt också har en större utblick över utgivningar än gemene man.

"Att det finns information på olika nivåer är enbart positivt" är kanske en bra slutkläm. Men det är en öppen dörr, för det är inte mångfalden i sig jag kritiserar - det är den enfald som riskerar att uppstå om det enkla och lättuggade får dominera mer och mer bland läsare, förläggare och författare.

Om nu den utvecklingen ändå skulle vara av godo, som du hävdar, så låt oss då i så fall bejaka den även inom skolan! "Människor (elever) besitter olika typer av kunskap och letar efter olika saker. Att det finns information på olika nivåer är enbart positivt" skulle man väl kunna säga där också, när någon tycker att det är för jobbigt med procenträkning eller Machiavelli.

Cornelia:

Hej själv. Om jag ska dra några generella slutsatser av ditt inlägg (som Teresa tycker att jag borde kunna göra av enskilda exempel) så är det att Sverige numera befolkas av människor som är dödströtta, på gränsen till medvetslöshet, och därför endast orkar med lättlästa böcker som roar och underhåller.

Jag har stor respekt för det och kan verkligen känna igen mig, i stort sett varje kväll. Låt mig ändå förära dig två citat:

"Om konstens mening vore att bedöva, att få oss att glömma livet, då vore ett hammarslag i skallen den enklaste och bästa konsten."
(Elmer Diktonius)

"Man får inte spela en komedi bara för att den är rolig – då kan man ju lika gärna kittla varandra!”
(Allan Edwall)

Postad 2011-06-22 13:31 | Anmäl

För övrigt ...

"Det du skriver bekräftar min oro för att vårt samhälle riskerar att stelna och att fler och fler accepterar att kunskapsklyftorna cementeras och vidgas. "

Lättsamma recensioner är ett utmärkt exempel på en uppluckring av ovanstående klyftor. Där recensioner blir tillgängliga för en större krets. Men det är inte jag av oss två som är motståndare till det.

Postad 2011-06-22 13:27 | Anmäl

Med din journalistiska bakgrund trodde jag att åtminstone du skulle förstå ett större samhällsfenomen som exemplifieras av den enskilda människan, jag märker att det inte gick hem.

Personligen tolkar jag ditt inlägg som att en person som tycker om att läsa utan att ha ambitioner att gräva djupare i varför - och en person som strävar efter att insamla annan typ av kunskap än det du definierar som kunskap och allmänbildning - inte heller förtjänar att få läsa recensioner på sin litterära nivå om böcker de intresserar sig för. Har de inte läst Dickens eller Strindberg så kan de gott vara utan. Och så törs du prata om förakt.

Och din mening om att det vore en utmärkt strävan från båda håll faller lite platt med tanke på att du ägnat väldigt mycket utrymme åt att försvara nivån på rådande recensioner och fasar för det mer lättsamma. Jag tycker att det säger en hel del om vems strävan du egentligen uppmuntrar vilket resten av ditt inlägg bekräftar.

Människor besitter olika typer av kunskap och letar efter olika saker. Att det finns information på olika nivåer är enbart positivt, sedan får du tycka vad du vill om det.

Postad 2011-06-22 12:24 | Anmäl

Teresa:

Ja, du har helt rätt i att jag är känslig som en knarkhund när det doftar kulturförakt. Och den här debatten har gjort nosen närmast bedövad.

Bildning är en annan hjärtefråga för mig! Jag tror alltså inte på att vare sig ett samhälle eller enskilda individer i längden mår bra av historielöshet, förenklingar, sammanfattningar och att alltid söka efter den enklaste vägen.

Jag tror heller inte att våra liv behöver vara så statiska som det du beskriver. Jag ryser faktiskt vid tanken på ett så segmenterat samhälle, där några endast förmår (och därmed bara vill/orkar) läsa ytliga texter, där några andra söker sig till lite mer komplexa texter och åter andra utgör en välutbildad kunskapselit. Och så är allting frid och fröjd, för var och en har gjort sitt fria val (ungefär så tolkar jag huvudtesen ditt inlägg).

"Det betyder inte att recensionen i DN måste bli enklare eller att min mamma behöver utbilda sig för att förstå den" skriver du.

Det tycker jag däremot vore en utmärkt strävan, från båda håll. För mig handlar ett gott samhälle om precis det - att flera får möjlighet till utbildning, att standarden redan från början höjs i skolorna och att fikonspråkarna på DN tvingas skärpa sig.

Det du skriver bekräftar min oro för att vårt samhälle riskerar att stelna och att fler och fler accepterar att kunskapsklyftorna cementeras och vidgas.

Eftersom du så ihärdigt hänvisar till dina arbetarföräldrar, så vill jag påminna om att en av de viktigaste saker som arbetare kämpade för under början av 1900-talet var just rätten till utbildning, bildning och kulturell kunskap. ABF (Arbetarnas bildningsförbund) är en följd av denna strävan och tillkom just på grund av kravet på att också få ta del av kulturarv, kunskap och bildning.

För mig är detta, på samma sätt som för tidiga ABF eller frikyrkornas bildningsförbund, bland mycket annat en demokratisk fråga. Alldeles bortsett från att det kan vara skojigt att vara allmänbildad och läskunnig.

Jag menar förstås inte att det är ett hot mot demokratin att vi har många hobbybloggare. Men tendensen att det lättsmälta får företräde framför det mer svårtuggade är ett hot.

Om fler och fler väljer det lättsmälta (och alltid väljer bort "svåra ord"-texter) så urholkar vi successivt förmågan att kommunicera komplicerade saker med ord. Eller rättare sagt: detta kunnande blir förbehållet några få.

"Äsch", kanske någon säger. "Det ordnar sig. Folk har i alla fall kul. Och vad gör det om man läser lite ytliga saker ibland?"

Ingenting. Men om tillräckligt många ENBART intresserar sig för ytliga saker, och om det lättuggade vänjer oss vid lättjan (dvs vi orkar bara inte ta reda på vem Dickens var, det är ju sååå jävla svårt och booooring!) - ja, då tror jag att vi får ett tristare och mindre demokratiskt samhälle.

För övrigt verkar det som att jag måste reprisera de två citerade kommentarerna nyss:

"Inte minst finns (hos etablerade recensenter) en annan medvetenhet kring den makt att påverka man har, och kring den påverkan man är under." (sign. Lotta)

"...folk har allt svårare att resonera generellt och nödvändigtvis måste ta sig själva och sina kompisar som utgångspunkt. Möjligen för att det är det enda de har kunskap om." (sign JM)

Postad 2011-06-22 09:36 | Anmäl

Jag vet inte om du riktigt förstod mitt inlägg, för min mening var inte att antyda förakt åt något håll. Men jag har sedan tidigare förstått att just det är en känslig fråga för dig. Det ska absolut finnas recensioner och artiklar av alla de slag, och språket i en dagstidningsrecension behöver inte förenklas, för den når sin målgrupp.

Bara för att det kommer fler lättsmälta recensioner så tror jag däremot inte att det behöver påverka recensionsgenren negativt. De som tycker om Olsson och andra dylika recensenter kommer fortsätta att läsa sådant. Men de som tidigare skrämts bort av ett sådant språk kanske _också_ kan hitta till recensioner nu, tack vare bokbloggarna. Den nuvarande utvecklingen tror jag alltså innebär att _fler_ människor läser recensioner.

Det handlar inte om förakt åt vare sig det ena eller det andra hållet, bara ett enkelt konstanterande. Jag är uppvuxen i en arbetarsläkt, huvudsakligen metallarbetare, där jag var först i släkten med att söka till gymnasiet. Alla har alltid älskat böcker och älskat att läsa, men ingen läser recensioner för att språket är för svårt för dem. Recensionerna vänder sig mot en annan målgrupp än människor som bara tycker om att läsa lättsmält litteratur och inte är intresserade av att bli mer "kulturella" och läsa svårare litteratur. De älskar Margit Sandemo, deckare, kiosklitteratur och historisk romantik. Det handlar inte om förakt, det handlar om hur det ser ut i min släkt och bland en stor del av mina vänner och säkert bland många andra familjer i Sverige, som har samma bakgrund. Men det är inte till dem och inte heller till de så kallade nysvenskarna som dessa recensioner vänder sig, och det är inget fel med det!

Utvecklingen har gjort att fler sorters recensioner kommer fram, som kan passa andra målgrupper. Det är inget fel på min mamma och inte heller något fel på recensionerna i DN och SvD, men de passar helt enkelt inte ihop - alls. Det betyder inte att recensionen i DN måste bli enklare eller att min mamma behöver utbilda sig för att förstå den, men om hon kan googla sig till en lätt recension av en bok hon hört talas om så innebär det att hon kommer börja läsa recensioner, vilket hon aldrig gjort förr. Och min mamma är bara ett exempel.

"att det förändrade offentliga samtalet om böcker också riskerar att på sikt förändra läsandet, skrivandet och förläggandet. "

Här fanns redan tre ord som min mamma inte hade förstått med sin examen från grundskolan ;)

Men som jag ser det är alltså det förändrade offentliga samtalet om böcker bara en utveckling där fler kan delta i de diskussionerna, på en nivå som passar dem, för att koppla till det jag skriver ovan. Läsandet kommer knappast förändras, enligt min teori. Människor har alltid läst det de velat och kommer varken gå åt ett lättare eller svårare håll på grund av lättsmälta recensioner. Skrivandet, hur tror du att det kommer att förändras? Tror du att människor skriver det de tror andra vill läsa, eller det de vill skriva? Förläggandet? Hur kommer det förändras? Kanske genom att böcker som idag ges ut med mjuk pärm i stället kommer ut med hård pärm i framtiden? Att mer lättsmält litteratur kommer ut mellan hårda pärmar? Kanske? Är det dåligt? Att förlagen anpassar sig till "privata hobbytyckare" ser du som dåligt. Men enligt mig så kan människor utanför akademiska kretsar lockas av privata hobbytyckare, och då är det väl bra att förlagen också inser att det finns en stor läsekrets utanför de finare rummen? Och det är heller inte ett föraktfullt uttryck, om du ville återanknyta till det. Det handlar återigen om vilket kulturellt språk och vilka kulturella referenser man besitter som läsare.

Vad menar du med att en "professionell och kunnig kritik marginaliseras mer och mer"? Blir de avancerade recensionerna färre och magrare i och med bokbloggarnas inträde? Blir det inte snarare bara fler recensioner? Handlar det inte bara om olika målgrupper, såsom SVT och TV3 har olika målgrupper?

"Vad blir nästa steg? Att bokbloggare får läsa alla inkommande manus, varpå förlagen ger ut de som får mest poäng?"

Är det i dag så att de stora tidningsrecensenterna får läsa manus och poängsätta? För annars kan jag inte förstå varför detta ens skulle vara väsentligt ...

"Jag blir också ganska sorgsen av att se att även du vädrar ett generellt förakt för kunskap (eller ska vi säga att du gör okunskap till en dygd?), något som märkligt nog ständigt återkommer på denna skrivarsajt. "

Som sagt, här förstår vi inte alls varandra. Varför skulle okunskap vara en dygd? Jag försöker bara uppmärksamma att okunskap (om den litterära fackvokabulären och litterära referenser, vilket inte innebär okunskap inom samtliga livets områden, om nu det ska behöva poängteras ...) förekommer, i ganska hög grad. Att blunda för att det finns och vända sig mot lättsmälta recensioner tyder i så fall snarare på en annan sorts förakt, där alla måste lära sig de du benämner som kunskap för att kunna delta i det offentliga samtalet om böcker som du efterfrågar.

"Varför måste allting vara så lättsmält? Varför försvaras alltid de lättjefulla framför de som anstränger sig?"

Kan du visa mig exakt var jag har sagt att allt måste vara lättsmält eller att det är bättre att skriva lättjefullt än att anstränga sig? Det jag försöker förmedla är att båda sorterna behövs, för det finns många olika behov och varierad kunskap och bakgrund bland läsande människor. Att respektera människor olika kunskapsnivå innebär inte ett förakt för det avancerade, även om det är det du verkar vilja lägga i min mun.

"Jag är dock säker på att samma förhållande gäller på ekonomisidorna, i ledarna och framförallt på sport- och nöjessidorna. Men ingen kräver att sportjournalisterna ska skriva om golf, roadracing, balett och heavy metal så att till och med jag begriper allt. "

Men jag pratar om människor, som faktiskt förekommer i hög grad, som inte ens plockar upp en av de stora dagstidningarna för att majoriteten av allt som står i den kräver en för stor ansträngning av läsaren. Skulle du orka läsa en artikel om du måste googla ett ord i varje mening och tre historiska händelser, vare sig det handlar om kultur, nyheter eller sport, för att förstå vad det står? Utopin kanske är att alla människor hade som mål att bli mer allmänbildade och lära sig mer, men det är tyvärr inte så det ser ut. Många är helt nöjda med det liv de lever och känner inget behov av att kunna öka på sin kunskapsbank. Lätta nyheter, lätta recensioner och lätta artiklar kan ändå ge dem ny kunskap som de orkar tillgodogöra sig. Det är väl bra? Det betyder inte att den som tycker om att läsa DN måste sluta med det.

"Anser du förresten att Branting är en svårbegriplig referens på en ledarsida? "
Nej, troligtvis inte. Eftersom den person som väljer att läsa en ledarsida förmodligen vet vad det handlar om, och den person som inte skulle förstå en sådan referens kanske hellre väljer bort ledarsidan framför annat.

"Varför just de som läser och skriver om böcker skulle må extra bra av att alla referenser, facktermer och "svåra" ord försvann, kan jag då rakt inte begripa. Då blir det väl bara vattvälling kvar till sist? "

Jag återkommer hela tiden till samma sak. Jag har aldrig sagt att det ska försvinna. Det finns en målgrupp för sådant, de som väljer att läsa den typen av recensioner. Jag menar bara att de andra målgrupperna söker sig till andra recensioner. För att just de har en kunskapsbank som gör att de finner nöje i, förstår och lär sig mer av vattvällingen som du så respektfullt uttrycker det. Men det som är vattvälling för dig kanske inte är det för någon annan?

Postad 2011-06-22 08:44 | Anmäl

Skrivarkatten:

Tack. Då förstår jag bättre. Jag uppfattade det - tydligen felaktigt - som att du hade en bestämd riktning i det du skrev och att du inte bara tyckte å ena sidan och å andra sidan.

Teresa:

Javisst, det är "bra" med recensenter av alla de slag. Jag säger det återigen: jag har inte ifrågasatt människors rätt att skriva eller läsa vilka bloggar de vill. Vad jag vill diskutera är något helt annat: att det förändrade offentliga samtalet om böcker också riskerar att på sikt förändra läsandet, skrivandet och förläggandet.

Jag är inte glad åt en utveckling där förlag och författare nervöst anpassar sig till privata hobbytyckare och där en professionell och kunnig kritik marginaliseras mer och mer. Vad blir nästa steg? Att bokbloggare får läsa alla inkommande manus, varpå förlagen ger ut de som får mest poäng?

Jag blir också ganska sorgsen av att se att även du vädrar ett generellt förakt för kunskap (eller ska vi säga att du gör okunskap till en dygd?), något som märkligt nog ständigt återkommer på denna skrivarsajt.

Varför måste allting vara så lättsmält? Varför försvaras alltid de lättjefulla framför de som anstränger sig?

Visst förekommer det fikonspråk på kultursidorna, och ibland är en och annan recensent obegripligt obegriplig, om man nu kan uttrycka det så. Det är en "kritik mot kritiken" som ska föras, absolut.

Jag är dock säker på att samma förhållande gäller på ekonomisidorna, i ledarna och framförallt på sport- och nöjessidorna. Men ingen kräver att sportjournalisterna ska skriva om golf, roadracing, balett och heavy metal så att till och med jag begriper allt.

Att "svårighetsstämpeln" så envist är fastkletad vid kultursidorna, tror jag har med ett i grunden djupt nedärvt kulturförakt att göra (men det är förvisso en annan diskussion).

Anser du förresten att Branting är en svårbegriplig referens på en ledarsida? Kan man skriva om Afghanistan och referera till Korea-kriget utan att anses som obegriplig? Kan en ekonomijournalist nämna Friedman, en sportjournalist skriva ord som "sudden death", "dubbelalbatross" och påminna om ryssen Charlamov?

Varför just de som läser och skriver om böcker skulle må extra bra av att alla referenser, facktermer och "svåra" ord försvann, kan jag då rakt inte begripa. Då blir det väl bara vattvälling kvar till sist?

Allra mest verkar förresten denna kunskapslättja drabba de bokskribenter som huserar på nätet. Trots att det ingenstans är enklare och snabbare att slå upp en referens eller ett ords betydelse än just på nätet. Märkligt.

Till sist, vill jag också vidarebefordra två av de många kommentarer jag fått i den här diskussionen; båda två från för mig okända människor.

Först från "Lotta", som tydligen arbetar på förlag:

"Jag /.../ anser att Hansson speciellt i sin senaste kommentar belyser något mycket viktigt i diskussionen.

När man upptäcker att man undviker att ifrågasätta den innersta bokbloggskretsen för att inte komma på kant, är något riktigt fel.

I min roll som förlagsrepresentant är jag beroende av såväl bloggare som traditionella recensenter, uppskattar båda men har en större tillit till de senare, bl.a av den enkla anledningen att de – generellt – på ett helt annat sätt äger en kritisk blick, till boken i fråga men också till branschens strukturer och tendenserna på marknaden.

Inte minst finns en annan medvetenhet kring den makt att påverka man har, och kring den påverkan man är under."

Sedan en kommentar från signaturen JM:

"Det är kanske också en tendens i det offentliga samtalets utveckling: att folk har allt svårare att resonera generellt och nödvändigtvis måste ta sig själva och sina kompisar som utgångspunkt. Möjligen för att det är det de har kunskap om. Eller för att det är det som intresserar dem."

Postad 2011-06-21 16:45 | Anmäl

Hade inte tänkt säga mer i frågan men när du skriver:

Det du kallar bjäbb bottnar i ditt hånfulla (*skrattar högt*) försök att stämpla mig som gammeldags och förändringsobenägen.

måste jag förtydliga.

Du fanns omnämnd i en bisats ang starten i din blogg.
En bit längre ner skämtar jag om begreppet "bättre förr" - UTAN att nämna dig i det sammanhanget.

*skrattar högt* är mitt försök att visa att jag inte menar allvar med raderna ovan, att de bara är exempel på hur man kan tänka.
Jag skriver också att jag själv tänker i de banorna - och stämplade därmed mig själv som lika gammeldas och förändringsobenägen, enligt ditt sätt att se det.

(Du bemötte detta med: "Det är en förfärlig inställning, om nu någon har den, att "det var bättre förr". Jag tänker faktiskt nästan aldrig så."
Så jag vet att du uppfattat mig rätt där!)

Men jag har inga negativa värderingar till att i somligt anse att något var bättre förr! Jag anser däremot att man är naiv om man lovprisar ALLA förändringar.

Efter ditt inlägg förstår jag att vi har olika syn på den saken. Dock, det var utifrån mina värderingar som jag vågade skämta om detta.

När jag nu förstår att du tänker på ett annat sätt och att du tagit illa vid dig så ber jag uppriktigt om ursäkt för mitt skämt.

Det var aldrig min mening att stämpla varken dig eller någon över huvudtaget. Och om du läser mitt inlägg igen - noga och med neutrala ögon - tror jag faktiskt att du ser vad jag egentligen ville säga.

Jag ville bara resonera kring din blogg utifrån vårt snabbt föränderliga samhälle och vilka ståndpunkter man kan ha.
Förlåt!
Det ska inte upprepas!

Postad 2011-06-21 16:03 | Anmäl

För att få ut mesta möjliga av en recension tror jag det är väsentligt att recensenten pratar samma språk som läsaren. Då menar jag språk i ett vidare perspektiv, det vill säga både formuleringar och hänvisningar till en kontext som läsaren är väl bekant med. Och människor finns av alla de slag, just därför är det bra med recensenter av alla de slag. Både de som väljer ett mer högtravande språk med många facktermer och täta referenser till både historiska och samtida författare och de som skriver mer lättsmälta recensioner.

Ibland läser jag recensioner som får mig att undra vem de egentligen är skrivna för, ibland känns det som om recensenter skriver mer för varandra och förlagsvärlden än för potentiella läsare. Jag härstammar själv från en bokslukande släkt som aldrig skulle drömma om att läsa bokrecensionerna i de största dagstidningarna, för att de helt enkelt inte förstår hälften av vad som står i dem. Det handlar inte bara om ordval utan även om hänvisningar som sagt. 95% av de människor jag känner finner mycket större glädje i en lättsmält recension som helt enkelt beskriver bokens handling och säger om den är bra eller inte och varför.

Att det därför finns olika typer av recensenter ser jag därför enbart som positivt, vilken som hamnar högst upp på google är enligt mig egalt, någon är det alltid som får scrolla.

Och vad ska egentligen en recension innehålla för att få kallas recension? Enligt svenska akademiens ordlista står det: recencera: presentera eller bedöma bok eller film.

Och vem avgör vad som ska ingå i orden presentera och bedöma. Frågan är väl kanske om det verkligen har skett en urvattning av recensionsbegreppet eller om det kanske, under de senaste decennierna, snarare skett en utveckling mot mer och mer avancerade recensioner?

Postad 2011-06-21 15:44 | Anmäl

Skrivarkatten:

Igår regnade det, men idag skiner solen. Det verkar banne mig som om vi går mot ett torrare klimat.

Har jag därmed sagt att allt var bättre förr?

Nix. Däremot har jag pekat på något som kan inträffa i framtiden.

Det du kallar bjäbb bottnar i ditt hånfulla (*skrattar högt*) försök att stämpla mig som gammeldags och förändringsobenägen.

Sakfrågan - hur bokbloggvärlden förändrar det litterära samtalet - gör du till en enkel fråga om att bejaka det nya eller inte.

Men inte någonstans har jag yttrat att det skulle vara fel att blogga eller att internet skulle vara förkastligt.

Däremot tycker jag att en del bokbloggar är mer än lovligt ytliga. Liksom en del kommentarer. För att inte säga bjäbbiga.

Postad 2011-06-21 15:15 | Anmäl

@Smygande Katten:
Ja, visst är det själve ...!

"... och upptäcker att någonting har ändrat sig i landskapet. FÖR BARA NÅGOT ÅR SEDAN kom recensioner, ..."
Skriver du!

Klart och tydligt uttrycker du en försämring över tid. Något som jag bemötte tidigare idag med funderingar om ”bättre förr”.
Och sedan startade detta stickspår ...

Om du senare ändrat ståndpunkt må du förlåta den som bara valt att debattera trådämnet, dvs ditt blogginlägg. Det är inte lätt att hänga med i svängarna.

Men även i ditt sista inlägg skriver du om FÖRÄNDRATS - och förändringar är alltid kopplade till tid...

Var det bättre för något år sedan, eller? Var det bättre före förändringen?
(Var det bättre förr?)

Jag förstår fortfarande inte vilket ben du vill stå på!
Och det här stickspåret är en fullkomligt meningslös och totalt ointressant bjäbb-diskussion, som jag nu drar mig ur.

Postad 2011-06-21 12:13 | Anmäl

Skrivarkatten:

Jaha. Det var då själve den. Då ska jag försöka ta det en gång till, så pedagogiskt jag kan:

1. Min uppfattning är att någonting har FÖRÄNDRATS vad gäller det offentliga samtalet om litteratur.

2. Eftersom jag tror att en kvalificerad och kunnig kritik är viktig för litteraturens, författarnas och läsarnas utveckling på sikt så tycker jag det är negativt om sådan kritik får maka på sig – till förmån för korta läsarreaktioner, boktips och femgradiga poängskalor i det offentliga samtalet om böcker.

3. Det innebär INTE att jag tycker att det var bättre förr. Det är din tolkning, inte min skrivning. Däremot innebär det att jag hoppas och vill att det ska bli bättre i framtiden än vad det är idag.

Om du läser mitt ursprungliga inlägg - och gärna alla de andra därefter - så ser du att jag inte på något ställe påstår att det "var bättre förr".

Det enda jag hävdar är att kvalificerad bokkritik är nödvändig, och för mig handlar det i allra högsta grad om nutid och framtid.

Ok?

Postad 2011-06-21 11:53 | Anmäl

@Smygande Katten:
Du skriver: ”Det är en förfärlig inställning, om nu någon har den, att "det var bättre förr". Jag tänker faktiskt nästan aldrig så. Jag vet överhuvudtaget inte vad den tanken har med saken vi diskuterar att göra.”

Jaha!
Men i ingressen till den blogg som hela tråden handlar om skriver du:
”JAG GOOGLAR EFTER diverse recensioner på nätet och upptäcker att någonting har ändrat sig i landskapet. För bara något år sedan kom recensioner, skrivna av kritiker i dagspressen, relativt högt bland träffarna. Nu är det mest olika bloggare som poppar upp, ungefär sådana glada viljor som jag själv.”

För bara något år sedan … skriver du.
Inte vet jag var du sätter det på tidsaxeln, men för mig är det ”förr” – det vill säga den tid som varit... Och vad som var bättre då, framgår tydligt i resten av inlägget.

Det var utifrån detta jag formulerade mitt inlägg.

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Utse vinnare av förlagskontrakt

Registrera dig

Visste du att...

...du kan sätta betyg på alla böcker på Kapitel 1, även de som inte är med i Bok-SM.

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Stjärnglans

"Kanske kan jag beröra dig med mina ord. Kanske du känner igen dig, kanske du hatar mina texter. I…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Kaptensgatan 6, 114 57 Stockholm  |  info@kapitel1.se