Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

Bara kvinnor?

Postad 2012-01-27 23:53 | Anmäl

Duktig vovve! :P

Det ska bli intressant att se hur många rätt du får. Och vad du byggt slutsatserna på. Jag vill inte diskutera själva novellerna mitt under omröstning, men efteråt skulle det vara högst intressant.

Postad 2012-01-27 18:17 | Anmäl

Ok Lea. Det var kanske inte den smartaste åsikt jag framfört.
Gör en Pudel. Jag alltså...

Postad 2012-01-27 17:47 | Anmäl

Leif:
Det var du som skrev: "om det handlar om noveller så får kvinnor in mera relationer/känslor på 10000 nedslag än många män mäktar med. Både att skriva o läsa." Det var därför jag undrade.

Postad 2012-01-27 07:11 | Anmäl

@Leif. Jag råkar veta att du inte får alla rätt i dina gissningar. Hur många rätt du får det vet jag inte, men jag är ganska säker på att du som minst fått två ;-).

Postad 2012-01-26 23:27 | Anmäl

Lea: De övriga anser jag skrivna av en man. Om jag fick välja vore jag en traktor.
Jo det hade det varit, men resultatet hade blivit det samma.
Så ska vi inte tolka det Lea. Män mäktar med mer känslor än kvinnor tror. Det är bara det att det inte syns utanpå. :-)
Pia: Nej det ena könet är inte sämre än det andra. Bara lite olika.
.

Postad 2012-01-26 21:16 | Anmäl

Jag förstår inte vad det har för betydelse om det är en man eller kvinna som skrivit bidragen eller som röstat. Det ena könet är väl inte sämre än det andra.

Postad 2012-01-26 20:29 | Anmäl

Leif:
Varför skriver du "inte skrivna av en man" i stället för "skrivna av kvinnor"? Det är ju inte som om det fanns fler alternativ - eller tänker du dig att något är skrivet av en kokosnöt eller en traktor?

Hade det inte varit mer utmaning att göra gissningen utan att veta hur många av vardera könet som deltar?

Skall vi tolka det som att samtliga de uppräknade novellerna innehåller 'mera relationer/känslor än många män mäktar med'?

Postad 2012-01-26 17:53 | Anmäl

Till en tävling förra året gjorde jag en liten statistisk sammanställning över hur stor procentandel av manliga/kvinnliga röster varje novell fått, samt vilket genomsnittsbetyg den fått av dem som röstat på den.

Om det finns intresse så gör jag gärna en likadan sammanställning efter den här tävlingen.

Personligen tycker jag att tyngdpunkten i de interna tävlingarna sällan handlar om att vinna, (även om vinnaren helt klart ska ha all ära!) utan att få feed-back och bli läst.

Själv läser jag oftast även om jag inte deltar, eller ens hinner rösta, men en skarp författer sätter sig nästan alltid i huvudet, och man spanar gärna efter mer av den personen.

Postad 2012-01-26 17:48 | Anmäl

För att ytterligare sticka ut hakan angående skillnaden så tror jag att följande bidrag inte skrivits av en man: 5,7,9,10,11,12,14,16,17,18,20,23,24, och 27.
Rätt eller fel kommer väl att framgå så småningom. Kanske finns det ingen skillnad i läsvanor mellan könen.

Postad 2012-01-26 15:41 | Anmäl

Den där dikten var en motsägelse till det den var avsedd att bevisa för mig, eftersom den är skriven av en man, och eftersom jag, som ändå är kvinna, inte tyckte nåt vidare om den.

Postad 2012-01-26 15:33 | Anmäl

Eh ... va?

Om det nu är så tydlig skillnad på kvinnors och mäns noveller, borde det inte vara nödvändigt att fråga i forumet hur könsfördelningen i tävlingen är? Då skulle det väl bara vara att börja läsa novellerna? Eller kan någon otäck känsla eller relation komma och kasta sig över en då? Så att man först måste kika på vad kvinnorna röstar på och så sortera bort dem på en gång?

Myter, som sagt ...

Postad 2012-01-26 15:28 | Anmäl

Nej jag är inte imponerad Björn syntes.
Sedan kan jag undra varför du lägger in en hel kommentatorstråd från ett annat Forum här?

Postad 2012-01-26 13:41 | Anmäl

Fegis!.. :-)

Postad 2012-01-26 13:28 | Anmäl

Absolut inte!

/Nisse

Postad 2012-01-26 13:24 | Anmäl

Så om den svenske genomsnittsmannen får välja mellan en novell som handlar om en ung kvinnas svåra val om hon ska stanna kvar i ett förhållande eller inte, eller en historia om ett annat pars kamp för att överleva efter att de blivit kapade av pirater utanför Somalias kust så har han problem att välja.
Eller..?

Postad 2012-01-26 13:22 | Anmäl

Jag är så full av känslor att jag inte kan skriva om känslor eller relationer.

Postad 2012-01-26 12:45 | Anmäl

Hej!

jag är man (hävdar jag i alla fall),och full med känslor. Myter,myter åter myter.

/Nisse

Postad 2012-01-26 12:38 | Anmäl

Leif; jag har en helt fantastisk novellsamling hemma skriven av Jeremy Archer, och han är man, och räknas vad jag förstått som en av de främste inom genren...

Postad 2012-01-26 12:36 | Anmäl

Ann Nej så menar jag inte när det handlar om romaner Däremot har jag en känsla av att om det handlar om noveller så får kvinnor in mera relationer/känslor på 10000 nedslag än många män mäktar med. Både att skriva o läsa.

Postad 2012-01-26 12:30 | Anmäl

Ok Nästan fifty fifty alltså och inga män som röstat
Befäster en teori min fru alltid hävdar Män har svårt att få häcken ur vagnen
I

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Utse vinnare av förlagskontrakt

Registrera dig

Visste du att...

...Robert Storm Petersen har sagt: "Jag har ofta tänkt att jag vill skriva en bok - nu tänker jag på det igen."

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Kärleken är det viktigaste

"Veronica kämpar för att blåsa liv i ett döende äktenskap när hon stöter på ett delikat problem.…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Kaptensgatan 6, 114 57 Stockholm  |  info@kapitel1.se