Kommentarer Ny kommentar

Allmänt

skrivpiska eller morot

Postad 2012-01-28 19:01 | Anmäl

Jag är typen som kan sätta mig ner och tvinga fram text. Det kanske inte blir mycket, men det blir skrivet. Om jag vet vad det är jag ska skriva (jag har alltid en planering innan jag börjar, eftersom jag också är typen som hoppar runt i mitt skrivande ganska mycket) kan jag gå och tänka på scener i flera dagar och då är det ju enkelt att sätta sig ner och tvinga igång textflödet även om man inte direkt har lust att skriva.

Jag har försökt med att ha en piska eller morot för mitt skrivande, men det fungerar sällan. Enda gången som det verkligen fungerar är varje november när jag är med i National Novel Writing Month (http://www.nanowrimo.org/) och jag MÅSTE skriva 50 000 ord på 30 dagar (ca 200 sidor i en pocketbok). Det är något med pressen som gör att det går, jag komprimerar skrivprocessen på något sätt. Annars är min arbetsprocess ganska lång, cirka ett år från idé till färdigt första utkast.

Och att schemalägga skrivande/redigering fungerar aldrig. Tyvärr. =/

Postad 2012-01-27 20:40 | Anmäl

Intressant med människor som ids kommentera trådar som de tycker är idiotiska;)

Postad 2012-01-27 19:24 | Anmäl

För min del handlar det inte om lust eller inte lust till själva skrivandet, utan att Slutföra skrivandet... vilket är en problematik som går igen i alla mina projekt;)

Postad 2012-01-27 18:41 | Anmäl

Har kanske väldig tur, för jag känner oftast lust att skriva. Bara när jag skrivit för intensivt kan jag känna att det tar stopp - men efter ett par dagar ger det sig igen.

En långpromenad, en bra bok eller något långt ifrån skrivande rensar skallen och ger ny energi.

Piska skulle aldrig fungera på mig!
Och morötter? Nej, hellre en påse Ahlgrens bilar!

Postad 2012-01-27 18:31 | Anmäl

I mitt fall är det nu en kombination av morot och piska på så vis att jag piskar på mig själv för att få min morot:)

Postad 2012-01-27 17:42 | Anmäl

Jag tror i allmänhet mer på morötter än på piskor, men lite beror det ju på hur man definierar också.

Postad 2012-01-27 12:53 | Anmäl

Jag har aldrig satt upp några mål för mitt skrivande, utan skriver när jag har tid och lust. Ibland går det långa perioder när jag hellre läser än skriver, och ibland är jag i ett skrivil och skriver så fort jag kommer åt. För mig är skrivandet väldigt lustbetonat, så jag skulle ha svårt att "tvinga" mig själv att skriva.

Men det har varit fantastiskt att veta att andra människor ivrigt väntat på att jag ska skriva klart nästa kapitel, och nästa, så det har helt klart varit ett lockbete för mig. Man vill ju inte göra sina läsare besvikna ;)

Boken jag har börjat på nu har jag däremot bara hemma i datorn än så länge. Få se om jag börjar lägga ut den här när jag kommit på en titel ...

(Sedan har jag, som för ett par år sedan var en inbiten kapitel1-tävlingsmänniska, lagt av med tävlandet helt. Få se om jag deltar i någon MN längre fram. Inte omöjligt om ämnet känns lockande.)

Postad 2012-01-27 08:33 | Anmäl

Vad det gäller det kreativa så har det på något sätt löst sig själv vad gäller romanbyggandet. Historien har snarare tagit fatt i mig och släpat mig med sig, mina öron och tunga har fladdrat i fartvinden. Däremot har det ibland känts motigt med Ytterligare en genomläsning, en redigering etc. Men då handlar det ju i första ändan om att läsa bara, och eftersom jag bara Älskar min berättelse så har det inte gjort så ont bara jag satt mig ner.

En annan sak som underlättat är att jaginte har så många andra projekt som väntar. Jag får snarare jobba med att försöka intressera mig för novellskrivandet. Har inte tusen idéer som så många andra här, börjar tro att jag har någon sorts spärr där, nått överjag eller så. Till o med när jag har någon sorts idé känner jag nåt motstånd mot att sätta mig och en massa "jag kan inte" etc. Men får jag bara satt mig så brukar det ge sig, dvs vid de få tillfällen då jag faktiskt fått en idé.

Lästa att Ann Ljungberg hade ett tips när kreativiteten inte infann sig kring rätt område. Hon tog ett papper och skrev ner allt som störde hennes tankar. La det ifrån sig där för att ta tag i senare. Allt från oro för barnen och dagjobbets måsten, men det kan ju också vara att du skriver ner några stödord till de där andra projektet som tar din uppmärksamhet, så kan deet ligga till sig där medan du jobbar på romanen.

Postad 2012-01-27 07:40 | Anmäl

Jag hade inte skrivit dikter på år och dar, men så bestämde jag mig för att försöka skriva något till tävlingen och det tog inte lång stund innan jag lyckats knåpa ihop ett bidrag.

Så även om inspirationen inte infinner sig sätter jag mig ned och skriver. Men ibland får jag inte ur mig särskilt mycket. Jag satt två veckor med ett kapitel, tills jag strök det helt och skrev en annan fortsättning istället och då lossnade allt igen ;)

Postad 2012-01-27 04:02 | Anmäl

Flirtar du med mig, Flippa?

Men "Fokusera energin" låter fint :)

Postad 2012-01-26 23:32 | Anmäl

Du är rolig Sune!

Postad 2012-01-26 23:31 | Anmäl

Fokusera energin, det är knepet.

Postad 2012-01-26 23:01 | Anmäl

Min uppfattning är att det bara finns en väg att gå om man vill få något uträttat. Man planerar sin tid. Avsätt vad du kan på spikade tider och dagar och håll dig till planeringen.

På ett företag jag jobbade på för hundra år sedan skickade man folk på kurswe som hette något i stil med "Time Managing". Man kände igen dem som gått kursen på stora tjocka kalendrar. Dyrt som fan.

På kursen fick de lära sig att inte bara planera sin tid på jobbet. Även fritiden skulle in. Dag, plats, klockslag och avsedd tid för att besöka moster Agda.

Jag tyckte det var att gå till överdrift. Men det var det inte.

Gör jag så själv? Ja, vad gäller jobbet, skrivandet.

Följer jag det själv? Njae... de blir nog lite som det vill med det.

Postad 2012-01-26 22:37 | Anmäl

Någon form av piska vore inte alls fel. Arbetar aldrig så bra som när jag har en deadline att hålla (men det har man ju sällan...) =/

Postad 2012-01-26 22:25 | Anmäl

Ja Olle, ett bidrag till poesitävlingen vill vi se:)
Om du skriver ett bidrag dit öppnar du nog upp igen för mer skrivande!!

Postad 2012-01-26 22:24 | Anmäl

Spännande titel Bosse!

Pia; jag skriver också en hel del, men novelltävlingarna tar en del fokus från mitt huvudsakliga projekt, på gott och ont:) Dessutom har jag börjat bli fixerad vid att skriva små dikter, vilket också tar sin tid... men som sagt, piskan har lagts mot min rygg och nu ska romanen bli klar (tror jag ja...)

Postad 2012-01-26 22:23 | Anmäl

Får tyvärr inte mycket gjort nu, vare sig det är något jag "ville" få gjort eller något jag "borde" få gjort.

Det verkar också som om jag får låta det komma när det kommer (de där stunderna när något bara pockar på att bli skrivet) om jag ska känna att jag skriver något som faktiskt blir bra.

Därför vilar jag just nu från novelltävlingen, men det skulle vara hemskt kul om jag kunde få till något till poesitävlingen. (En liten morot tillbaka mot skrivandet i alla fall?)

Postad 2012-01-26 22:18 | Anmäl

Kapitel 1 kommer definitivt ivägen, men annars sätter jag mig bara ned och skriver. ;)

Postad 2012-01-26 22:18 | Anmäl

Just nu försöker jag dra ut längre än vanligt på min pågående (Blottaren och Döden) för att inte ha en möjlighet att börja på en ny.

Postad 2012-01-26 22:14 | Anmäl

Jag har gett mig själv en rejäl piska alternativt morot för att försöka bli klar med mitt romanmanus.
Hur gör ni andra, låter ni det ha sin gång bara, eller försöker ni locka/driva/tvinga fram skrivandet?
/Malin som vill bli färdig, men som lockas av för många andra roliga skrivutmaningar på K1:)

Kommentarer Skrivblock

Skriv en kommentar

Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.

• Lägg till favoriter och bokmärken

• Rösta och kommentera

• Utse vinnare av förlagskontrakt

Registrera dig

Visste du att...

...registrerade medlemmar kan sätta ett bokmärke i varje bok? Klicka bara en gång i vänstermarginalen när du läser boken!

Boktipset

• 1 ♥
  • 2 ♥
  • 3 ♥
  • 4 ♥
  • 5 ♥

Kajen

""Jag ringde mamma från Västerbroplan och gick med henne i örat hela vägen hem. Bruset från trafike…"

Kapitel 1 Förlag AB  |  Kaptensgatan 6, 114 57 Stockholm  |  info@kapitel1.se