Det blir mycket roligare som medlem. Det kostar inget och går på ett kick.
Roman-maraton
Postad 2012-01-29 17:11 | Anmäl
Det är ju delvis min idé, så jag är villig att ta på mig en del av arbetet också. Dessvärre går mitt Internet ned för jämnan, men vi får snart fiberuppkoppling här hemma. Vad "snart" är vet jag dock inte. Det kan vara denna vecka, det kan vara om ett halvår ;)
Men jag tar gärna emot hjälp om det är fler som kan tänka sig hålla i detta.
Postad 2012-01-28 20:15 | Anmäl
Ha, ha! Eller LOL som det heter. Ätit för dåligt. Det fanns visst en sidan 2 också, beklagar....
Postad 2012-01-28 20:13 | Anmäl
Trist när inlägg bara försvinner ut i cyberrymden. Det låter bra med en tävling. @Pia: Inflation? Jag tror inte det kan bli för mkt aktivitet på ett forum. Ju livaktigare desto bättre. Är det för mkt för medlemmarna blir det färre som ställer upp och då ökar chanserna för de som deltar. :)
Hänger kanske mer på att man hittar någon som vill/hinner/kan sköta adm? Vilar man på hanen kanske inget händer i stället. Är det krångligt att rotera adm mellan deltagarna i tävlingen eller inom en grupp?
Postad 2012-01-28 18:55 | Anmäl
Och vem orkar/hinner/vill hålla i tävlingen? @Pia: tror aldrig det kan bli för mycket aktivitet på forumet. Det reglerar nog sig själv. Med färre tävlande ökar chansen för de som ställer upp. :)
Postad 2012-01-28 18:45 | Anmäl
Och vem orkar/hinner/vill hålla i tävlingen? @Pia: tror aldrig det kan bli för mycket aktivitet på forumet. Det reglerar nog sig själv. Med färre tävlande ökar chansen för de som ställer upp.
Postad 2012-01-28 16:52 | Anmäl
Apropå kapitellängd.
Här hela kapitel 79 i mitt senaste "epos": När Petronella Lundin vaknade var hon blind.
(Bosse O - som inbillar sig att det "ligger i tiden" med ganska korta kapitel ...)
Postad 2012-01-28 15:31 | Anmäl
Och under tiden finns det ju ganska många detaljer att slipa på.
Funderar på om det går att vinkla till en liten fondansökan för någonting sådant här.
Hmm...
De fonder som finns är ofta lokala eller regionala.
Svårt att hitta någon så här på rak arm som skulle vilja sponsra det, men jag kan leta!
(Letar ändå till ett annat projekt jag har på idéstadiet)
Till Vildsint Skymningslandet fick vi ju loss 30 000 och i dagsläget finns det ca 12 000 kvar i den kassan.
De pengarna ska ju gå till "gott ändamål" och en del av det blir priser i Novellracet, men det blir över för annat också, även om ju pengarna inte räcker i all evighet.
(Har 300+ böcker kvar som jag försöker sälja också. Varenda krona av de medlen kommer gå in på Vildsintkontot)
Postad 2012-01-28 14:48 | Anmäl
Det låter ju vettigt att slipa på detaljerna först och att kanske även ha lite förvarning innan tävlingen kör igång.
Det viktigaste är förmodligen att den som drar i gång tävlingen har tid att administrera det hela.
Det kommer ju alltid att finnas andra tävlingar samtidigt, det kommer man nog inte ifrån.
Postad 2012-01-28 14:30 | Anmäl
Ja Starstmoor ska ha äran för idén, för jag tror att det han nämnde här på forumet för några veckor sedan har legat och grott i mitt bakhuvud.
Jag tror kapitellängden löser sig självt. Men det kan ju bli problematiskt att lägga med alla tävlingsbidrag i en och samma "bok" om någon har kapitel på 70 sidor. Då kanske det är bättre att länka till tävlingsböckerna.
Men Startsmoor har rätt om det där med inflation. Vi kanske ska vänta några månader? Risken är annars att tävlingarna dör ut för att folk inte orkar engagera sig i för många åt gången.
Under tiden kan vi ju slipa på detaljerna.
Vad tycker ni andra?
Postad 2012-01-28 13:51 | Anmäl
@ J Starsmoor: Jag tror inte att det gör något om kapitlen är olika långa. Det borde reglera sig självt, dvs att läsarna kanske inte röstar på kapitel som är alldeles för långa att läsa eller som är alldeles för korta, små snuttar ... Det vore synd att reglera längden på kapitlen eftersom det som sagt kan vara väldigt olika.
Postad 2012-01-28 10:22 | Anmäl
Nu prickar ni precis min ursprungsidé...
En tanke bara - Olika författare har olika långa kapitel.
En del skriver bara sidlånga kapitel, medan andra har mastodonter på upp till 70 sidor långa kapitel.
(Extremer, men ni förstår dilemmat...)
Jag hjälper som sagt gärna till, men inte just nu... (Har Novellracet och Word Battle League. Det förstnämnda under hela året och det andra lär väl bli klart i april eller maj)
Ni får gärna köra igång det, jag har en egen roman att delta med, men betänk att det kan gå inflation i saker. Det var det som fick våra interna novelltävlingar att slockna och dö ut förra gången.
(Tror vi hade FEM olika tävlingar på G ungefär samtidigt med allt färre deltagare i varje)
Postad 2012-01-28 09:34 | Anmäl
Men - max 1 bidrag per person - tror jag är en bra idé så att vi inte blir dränkta av tävlingsbidrag.
För ingen av oss har ju den tiden att vara med i alla tävlingar och läsa alla tävlingsbidrag om det blir för många.
Postad 2012-01-28 09:33 | Anmäl
Ja, tanken föll mig också in när jag låg och vred mig i sängen inatt. Boken behöver kanske inte vara klar - det kan ju vara en bra morot att skriva färdigt den.
Och vi kan ju låta tävlingen vara lite kortare - antingen kan fler bidrag falla bort eller så bestämmer man i förväg hur många bidrag som går vidare till nästa rond.
Postad 2012-01-28 08:42 | Anmäl
Tänker som Lisa - måste boken vara klar?
En sån här tävling vore kul för att se intresset för sin bok...
var man brister (redan på baksidestexten, kanske?)
och om det är lönt att tuffa vidare i spåren.
Alltså: jag skulle vilja testa boken innan den är klar. Och att hålla intresset uppe i mer än 10 kap (omgångar) tror jag blir svårt...
Risken är att intresset svalnar om det håller på för länge - dessutom faller ju tävlande ifrån och kanske inte ids bry sig längre...
Kanske hellre flera kortare tävlingar...
men idén är klart bra!
Postad 2012-01-28 08:25 | Anmäl
P.S. Enklaste sättet är nog att du lägger upp en tävlingsbok på din profilsida och lägger in baksidestexterna där. Röstningen kan man ha antingen i kommentarerna eller i en tråd här på forumet.
Postad 2012-01-28 08:23 | Anmäl
Hoppsan, jag ser att det faller på att romanen måste vara färdig. Varför måste den det förresten? Om man presenterar baksidestexten första månaden och därefter ett kapitel per månad borde det räcka med 11 kapitel, väl?
Postad 2012-01-28 08:22 | Anmäl
@ Pia: Jättekul idé! Kan du tänka dig att hålla i tävlingen?
Jag skulle gärna delta med min bok med arbetsnamnet Dito. Det skulle vara en kul sporre att tvingas få ett nytt kapitel färdigt varje månad.
Hm, måste nog klura på en baksidestext nu :-)
Postad 2012-01-27 23:48 | Anmäl
Klart häftig idé, fast inte helt säker på hur det skulle fungera rent praktiskt.
Postad 2012-01-27 23:15 | Anmäl
Fock yeah, som vi säger här i Göteborg! ;)
(Måste romanen vara färdig från början? Eller räcker det med att man vet hur den fortsätter och hur den slutar?)
Postad 2012-01-27 22:53 | Anmäl
Nu trillade poletten när hos mig också och jag fattade hur upplägget var tänkt,himla kul idé!
Kommentarer Skrivblock
-
Lägg till favoriter och bokmärken
-
Rösta och kommentera
-
Utse vinnare av förlagskontrakt
Visste du att...
...SHIFT+ENTER ger enkelt radbrott när du formaterar din bok.
Boktipset
- 1 ♥
- 2 ♥
- 3 ♥
- 4 ♥
- 5 ♥
En God Kvinna
"Godhet hålls ofta som den främsta av dygder, men hur belönas den? Egentligen? Jane är en god hu…"

Kommentarer Ny kommentar